Dobrodošao/la na škodaforumllRS.
Učestvuj u diskusijama - registruj se!

Pretraži sadržaj Škoda foruma [by Google]

 
 
Dobrodošli, Gost. Molim vas prijavite se ili se registrujte. Da niste izgubili svoj aktivacioni mejl?

Autor Tema: Škoda - Istorija ukratko  (Pročitano 1294 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže KarlheinzTopic starter

Škoda - Istorija ukratko
« poslato: Maj 25, 2013, 12:27:04 pre podne »
Kao što naslov kaže, u ovoj temi biće reči u par postova o istoriji Škode, počev od 1895 pa do danas.

U decembru 1895 mehaničar Václav Laurin i prodavac knjiga Václav Klement krenuli su u svojoj radnji da vrše popravku - biciklova. Usled nedostatka delova (bicikli bili nemački) rešili su da osmisle i krenu u proizvodnju svojih modela - bicikla. Svoju prvu firmu nazvali su patriotski - "Slavija". Pošto je prodaja dobro krenula 1899 su krenuli da prave i - motocikle koji su u lokalnim trkama uspeli da izbore i nekoliko pobeda. Te godine su promenili i ime firme u dobro nam poznato ime "Laurin & Klement Co". Biznis sa motorima je počeo da se razvija u pravom smeru i imali su čak i dobar izvozni kontigent, npr. za London. Nakon što su napravili blizu 4.000 različitih motocikala, došli su na ideju da pokušaju opet sa nečim novim - automobili ! 1905 je godina koja se smatra početkom Škoda autoindustrije. Prvi auto zvao se "Voiturette A". Između 1905 i 1907 napravljeno je oko 100 ovih automobila u fabrici u mestu Mlada Boleslava, gde se fabrika nalazi i danas.



nastaviće se..
  • Vozi: OctaviA5 1.9TDI 2008 Elegance+

Van mreže KarlheinzTopic starter

Odg: Škoda - Istorija ukratko
« Odgovor #1 poslato: Jun 15, 2013, 11:23:15 posle podne »
Prvi Laurin & Klement automobil - Voiturette A bio je potpuni uspeh, i kasnije je postao prava ikona češke autoindustrije tj. auto - klasik. Ubrzo je kompanija zauzela stabilnu poziciju na internacionalnom tržištu automobila, pa su se mogli posvetiti i krenuti u proširenje ponude. Obim proizvodnje se brzo povećao i ubrzo prevazišao potencijale jednog privatnog preduzeća, pa su osnivači inicirali 1907 godine prelazak u akcionarsko društvo. U sledećim godinama međunarodni karakter i delatnost Škoda kompanije postajao je značajno veći. Izvozili su na Novi Zeland, Rusiju, Japan... Proizvodni kapaciteti su konstantno rasli i posle 1914 (za vreme rata) godine L&K je imao učešće u proizvodnji za potrebe vojne industrije. Nakon toga proizvodili su autobuse, kamione, motore za avione, poljo-mašine. 1924 požar je zahvatio L&K i taj incident kao i bleđa perspektiva firme bili su neki od razloga da se 1925 L&K sjedini sa kompanijom Škodovka Co. iz Plzen-a a nova firma dobila je ime - ŠKODA.

L&K modeli 1905-1915: Typ C, F, FF, FDL, G2, SC, Se, Lw, A, CCD, G, Sg, 300...
L&K modeli 1916-1925: Typ Sm, 100, 110 (cabrio, dvosed, četvorosed...), Excelsior P5, 120, MF (vatrogasno)...


nastaviće se...
  • Vozi: OctaviA5 1.9TDI 2008 Elegance+

Van mreže KarlheinzTopic starter

Odg: Škoda - Istorija ukratko
« Odgovor #2 poslato: Avgust 02, 2013, 11:00:29 pre podne »
1926-1935

Nakon ujedinjenja sa drugom kompanijom, Škoda prolazi kroz proces racionalizacije i modernizacije proizvodnje. Fabrika je proširena, postavljene su modernije linije za proizvodnju, a starijim modelima se pridružuju poptuno novi modeli (L&K – Škoda type 110, L&K – Škoda 350, L&K – Škoda 120, Škoda 4R, Škoda 6R, Škoda 645, Škoda 860, i još neka manja vozila...). U 1930 godini fabrika prolazi kroz reorganizaciju i formira se novo društvo ASAP (češki naziv za akcionarsko društvo za proizvodnju automobila). Tih godina nastupila je tzv. Velika Depresija koju je Škoda  pokušala da prevaziđe sa potpuno novim modelima: Škoda 420 Standard i poboljšana Škoda 418, koje su kasnije postale osnova za asortiman Škode.

1935-1946

Po prvi put od I Svetskog rata, Škoda je na prvom mestu među domaćim proizvođačima automobila. Lista stranih kupaca konstantno raste a linija modela se povećava i novi modeli izlaze na tržište. U ovom periodu modeli poput: Popular, Superb, Favorit, Rapid... proizvode se u različitim verzijama. Škoda automobili su veoma popularni i u drugim državama gde se Škoda mogla videti u raznim svečanim ili javnim dešavanjima kao prevozno sredstvo. Početkom II Svetskog rata linija modela vozila se ponovo menja ali ovaj put u korist nemačkih potreba. Na kraju rata, fabrika je bombardovana.
  • Vozi: OctaviA5 1.9TDI 2008 Elegance+

Van mreže KarlheinzTopic starter

Odg: Škoda - Istorija ukratko
« Odgovor #3 poslato: Februar 05, 2014, 09:23:54 posle podne »
1946-1955

Čehoslovačka ekonomija je pogođena ratom i nacionalizacijom, pa ni Škoda nije izuzetak. Fabrika je pretvorena u AZNP (nacionalna automobilska industrija) i sada uključuje i postojenja u Kvasiny i Vrchlabí, kao i na drugim lokacijama, a monopol nad proizvodnjom putničkih automobila odraziće se na sledeće dekade Škodine istorije. Paleta modela se u tom perioodu temeljila na predratnoj ponudi. To su 1101 i 1102 “Tudor” kao i novi posleratni model predstavljen 1952, Škoda 1200 “Sedan” (prvi model sa potpuno metalnim elementima na šasiji). Škoda Tudor je se uspešno prodavala čak i u Australiji. Ulazi se polako u socijalističku eru koja će imati veliki uticaj na budućnost i pravac čehoslovačke autoindustrije.

1956-1965

Sredinom 50-tih počinje proizvodnja Škode 440 Spartak a slede je model 445 i 450 sportski roadster koji je kasnije modernizovan i nazvan - Felicia. Ovaj model se proizvodio u postrojenju u mestu Kvasiny i bio je namenjen prevenstveno izvozu. Nakon toga, 1959 god, nastala je i Octavia, prva verzija, koja se proizvodila do 1964 god. i imala je i svoju kombi verziju. Početkom šezdesetih fabrika doživljava ozbiljnu modernizaciju a model 1000MB koji nastaje 1964 god. prodat je za sledećih 5 godina proizvodnje u čak 443.141 primeraka. (ima pogon na zadnje točkove)
« Poslednja izmena: Februar 05, 2014, 09:29:55 posle podne pedja »
  • Vozi: OctaviA5 1.9TDI 2008 Elegance+

Van mreže KarlheinzTopic starter

Odg: Škoda - Istorija ukratko
« Odgovor #4 poslato: Februar 05, 2014, 10:17:10 posle podne »
1966-1975

Proizvodnja modela 1000MB i njegovih derivata ide nesmanjenim tempom. U Poljskoj, kupci su ovaj model nazvali "1000 Malih Boljki". Novu modernizovanu Škodu 100 slede i 100L, 110L, 110LS. Ovo je prvi model u istoriji koji je proizveden (zajedno sa varijantama) u više od 1.000.000 primeraka. Iako je Škoda tada bila van zapadnoevropskih dizajnerskih tokova 1970 god. u fabrici u Kvasiny nastaje verovatno i najlepši model Škode, sportski kupe - Škoda 110R. U isto vreme tadašnja Octavia combi prestaje sa proizvodnjom. U drugom mestu - Vrchlabi, proizvodi se Škoda 1202 i 1203. Na osnovu platforme tadašnjeg modela Octavia nastali su i modeli Trekka i Skopak, ali na Novom Zelandu, odnosno u Pakistanu.

1976-1985

Prva godina u ovom razdoblju je početna za model 120L, koji je  modernizovana verzija svojih prethodnika. Ovaj model uključuje i mnoge podmodele koji nastaju kasnije: Š 105 S, 105 L, 105 GL, 105 SP, 120, 120 LS, 120 LX, 120 GLX, 120 GLS, 125 L, 130 L, 130 GL, a sam osnovni model prolazi 1983 god. kroz još jednu modifikaciju. 1980 god. prestaje proizvodnja modela 110R, koji je tokom svojih godina proizvodnje bio uspešni učesnik mnogih trka. Treba ovde pomenuti da je, njegov naslednik, model 130RS 1977 pobedio u reliju Monte Carlo, na Akropolis reliju sledeće godine, i ima i pobedu na šampionatu konstruktora 1981. Model nazvan Škoda Rapid pa kasnije Škoda Garde, počinje svoju epohu kao sledeći dvovratni sportski kupe iz Škode. Škoda u tom razdoblju očajnički ima potrebu za novim modelima, modernijom tehnologijom i u tom pravcu krenulo se 1983...
  • Vozi: OctaviA5 1.9TDI 2008 Elegance+

Van mreže KarlheinzTopic starter

Odg: Škoda - Istorija ukratko
« Odgovor #5 poslato: Februar 05, 2014, 11:15:34 posle podne »
1986-1995

Početkom ove dekade proizvodnja modela 120L (i svih njegovih verzija) je u punom jeku. 1987 god. modeli Škoda 135/136 proširli su ponudu, kao i Rapid 135/136. 1987 god. kreće proizvodnja dugočekanog novog modela Škode - Favorit, koji je imao pogon na prednje točkove i motor napred. U ovom razdoblju autoindustrija zapadne evrope je uveliko već počela da koristi prednosti računara i ugradnju elektro kontrolisanih komponenti u svoja vozila, dok je Škoda za svoje aute još uvek koristila prilično zastarelu tenologiju. Ali ne još zadugo. 1989 god. kompanija Škoda je odlučila da pronađe novog jakog partnera i u skladu sa novim tokovima evropske autoindustrije krene putem sigurnog uspeha. Decembra 1990 postignut je dogovor sa Volkswagen-om. Nakon toga, prvi novi model izašao je iz fabrike 1994 god. i zvao se Felicia.

1996-2005

U toku je proizvodnja limo i karavan verzije Felicije, uz još nekoliko dodatnih modifikovanih modela. Pravo iz novosagrađenih i modernih fabričkih hala na scenu stupa novi model sa starim imenom - Octavia. U aprilu 1996 predstavljen je ovaj model a na sajmu u Ženevi 1998 i njegova karavan verzija. Godinu dana kasnije na tržištu je i Fabia, a da se Škoda ne zaustavlja već gađa još jači segment dokazuje 2001 god. kada lansira Superb, limuzinu koja pripada višoj klasi. Nova model - Octavia predstavljen je 2004. U to vreme proizvodnja dostiže skoro 500.000 auta godišnje, šire se stara i dodaju nova tržišta. Škoda svoju proizvodnju započinje i u Rusiji, Kini i Indiji, čija tržišta takođe imaju potencijala za njena vozila...
  • Vozi: OctaviA5 1.9TDI 2008 Elegance+

Van mreže KarlheinzTopic starter

Odg: Škoda - Istorija ukratko
« Odgovor #6 poslato: Februar 06, 2014, 12:11:09 pre podne »
2006 - 2014

Tokom poslednje decenije Škoda je proširila paletu modela i obnovila sve postojeće modele. Roomster je lansiran 2006 god, a nova generacija modela Fabia godina dana kasnije. Luksuzna limuzina Superb dobila je naslednika 2008 a njegova karavan verzija izašla je sledeće godine. Posle osvežene Octavia-e, novi segment kod Škode zauzima 2009 god. model Yeti. Model CitiGo izlazi 2011 god. a reč je malom gradskom automobilu. Iste godine Škoda je redizajnirala i svoj logo. Prostor između dva modela 2012 god. zauzima Škoda Rapid, a prošle godine izašla je i nova generacija modela Octavia. Na tržištu je od skoro i prvi hatchback - Rapid Spaceback...  U zadnjih par godina Škoda je predstavila novi auto svakih 6 meseci, a ta praksa se nastavlja. Najveća Škoda "ofanziva" viđena je prošle (2013) godine kada je predstavljeno čak 8 potpuno novih ili detaljno redizajniranih modela! Početak 2014 god. obećava još veći zamah i potpuno novu Škodu u dolazećim godinama...
U Ženevi, marta 2014, Škoda će predstaviti i Vision C, studiju koja predstavlja dizajnerski pomak ka novoj generaciji Škoda automobila.

Rezime, danas:

Sa bogatom istorijom, sigurnom pozicijom danas, i perspektivnom budućnošću, Škoda Auto drži kurs svog napretka u pravom smeru. Poslednjih 20 godina definitivno menjaju poziciju Škode u auto industriji. Prateći moderne tehnologije, u saradnji sa pravim partnerima Škoda garantuje kvalitet, praktičnost i inovativnost. Sa već najavljenim novim modelima ove a i sledećih par godina, Škoda stremi ka 2018 godini i zacrtanom cilju a to je 1.500.000 prodatih automobila godišnje!


izvor: Škoda-Auto
preveo, uredio i dopunio: pedja
« Poslednja izmena: Februar 27, 2014, 01:43:06 pre podne pedja »
  • Vozi: OctaviA5 1.9TDI 2008 Elegance+