Autor Tema: Saveti u vezi motornih ulja. Piše: STALKER (Šta/Kako: vidi prvu poruku!)  (Pročitano 101425 puta)

0 članova i 30 gostiju pregledaju ovu temu.

Van mreže Stalker

Odg: Saveti u vezi motornih ulja. Piše: STALKER (Šta/Kako: vidi prvu poruku!)
« Odgovor #630 poslato: Avgust 12, 2019, 10:06:51 pre podne »
Naravno.
Doduše, to se proverava (istovremeno) sa "tačkom mržnjenja" (jer indirektno važi i za tačku ključanja). Kao što rekoh pH donekle znači, npr. pH preko 7,5 nije kritično možda tek sledeće god.
između 7 i 7,5 planirajte u sledećih par meseci (podrazumeva se da je prošlo bar 4-5 god.) a ako je između 6 i 7 planirajte u narednim nedeljama (ispod 6, već kasnite, makar prvi sledeći vikend (ili odmah ako ste u servisu) menjajte).
Dakle, nije u planu ni za veliki servis ALI drugi veliki je već vreme za promenu (krajnje).
Naravno, i ako menjate pri velikom servisu možda je malo bacanje para, ali i nije neki trošak po km (godini).
Btw. "doživotni" radni vek se zasniva na tome da aditivi prave veoma stabilne površinske filmove koji štite od korozije (dugoročno) ... ipak, nema nikakve logike da se (bar) povremeno ne menja.

Van mreže Filip BG

Odg: Saveti u vezi motornih ulja. Piše: STALKER (Šta/Kako: vidi prvu poruku!)
« Odgovor #631 poslato: Avgust 12, 2019, 10:52:04 pre podne »
Za konkretan automobil, menjao bih u proleće 2021 ili jesen iste godine.
(uzeo bih godine korišćenja a i relativno je malo km ... u odnosu na 250 hiljada)
Hvala na odgovoru. Poslušaću Vaš savet i promeniti ga tokom 2021., tj. kada bude imao 7 godina i nepunih 100.000km.
Nisam ni mislio da čekam 10 godina, ali bila mi je potrebna potvrda nekoga ko je u materiji. Možda ga promenim i ranije, važno mi je da znam da nije šteta što nije promenjen sada, sa 5 godina starosti.
Izvinite što smo malo zagadili temu o uljima. Ako admin isto misli, može ovih nekoliko poruka da izdvoji u posebnu temu radi lakše pretrage od strane drugih članova.

U ovom članku sam našao neke zanimljive informacije o antifrizima (za nas ne tehnologe). Tu se, između ostalog, pominje merenje pH vrednosti i preporuke kada je pH vrednost signal za zamenu antifriza:
http://bd8ba3c866c8cbc330ab-7b26c6f3e01bf511d4da3315c66902d6.r6.cf1.rackcdn.com/VW_Audi_Coolant_Cooling_G12_Plus_G13_Antifreeze_Purple_Pink_Pentosin_Vaico_OAT_HOAT_Hybrid_Silicates_Phosphates_Glycerin.pdf
  • Vozi: Superb 2.0 TDI 2014

Van mreže Stalker

Odg: Saveti u vezi motornih ulja. Piše: STALKER (Šta/Kako: vidi prvu poruku!)
« Odgovor #632 poslato: Avgust 13, 2019, 09:13:10 pre podne »
Da, dobar članak.
Eto tu ima i o pH vrednosti (mislim da treba zaoštriti za bar 0,5 tj. od 5,5 do 9,5 uzeti kao nešto što nije ODMAH za menjanje, već sve ispod 6 bih uzeo kao što sam već naveo, za planiranje zamene bez obzira koliko km i godina (meseci) antifriz (RT) bio u sistemu).
Pri ovome treba voditi računa da greška meranja može biti i 0,5 (što je verovatno uzeto pri davanju saveta u tekstu) ako pH metar nije dovoljnog kvaliteta* a NAROČITO ukoliko nije skoro baždaren (kalibrisan) (najbolje u tri ili bar dve tačke, a makar u jednoj (neutralno, pH 7 ili 6.86 zavisno od uređaja i pufera).
*prenosni uređaji cene ispod 50 evra (mogu biti i dovoljno precizni ukoliko se izvrši kalibaracija).

Van mreže zare

  • Laurin&Klement
  • ******
  • Poruke: 1010
  • Total likes: 1
  • Ugled L&K: 20
  • Lokacija: Kragujevac
Odg: Saveti u vezi motornih ulja. Piše: STALKER (Šta/Kako: vidi prvu poruku!)
« Odgovor #633 poslato: Avgust 13, 2019, 04:55:18 posle podne »
Imam ja jedno pitanje za Stalkera o uljima ali za 2-taktni motor  ;).

Otac povremeno vozi Tomosa koji jeste mator po godinama ali u odlicnom stanju a ja nisam odavno nista kontrolisao, slucajno vidim da sipa Vilager ulje za mesavinu. Isto ulje sipa i u trimer. Kada sam video kakva je svecica a onda i glava pa izvadio blok, doslo mi je da kukam. Sve crno bez i malo belog. Jeste da je i karburator malo kriv za to.

Vidim po netu da se vode ljute diskusije da li voziti mesavinu od 4 % kao sto je propisano fabricki pre 30-tak godina ili voziti 2-3 (najcesce 2,5) % kako je propisano za savremene motore a i na novim uljima pise da se mesa 2-2,5 %.

Jedni kazu da je nekada bio Dvotaktol i drugi benzin pa je moralo 4 %, drugi kazu da su sada ulja mnogo bolja (jesu sigurno) i da je benzin mnogo bolji nego u vreme Dvotaktola pa ne mora 4 %. Oni prvi kazu da su sada materijali drugaciji pa moze 2,5 % a da za materijale od pre 30 godina ne moze 2,5 %...
Uglavnom, svi drze svoju stranu i svi su na neki nacin u pravu, verovatno.

Pa onda kazu, nemoj mineralno, samo polusintetika. A sintetika nikako, ne sagoreva dobro sem u trkackim masinama...

Sta Vi mislite o svemu ovome?
Fabia Mk1 1.4 16V 74 KW 2004.

Van mreže Stalker

Odg: Saveti u vezi motornih ulja. Piše: STALKER (Šta/Kako: vidi prvu poruku!)
« Odgovor #634 poslato: Avgust 14, 2019, 09:23:47 posle podne »
Da, 2T ulja. O njima je više bilo na bjbikers forumu (logično) i poljoinfo (još logičnije).
Benzin jeste bolji nego nekad ali ne i po pitanju "podmazivanja" (veoma uslovno, ali za 2T motore itekako od značaja, za stare konstrukcije još značajnije) NIJE.
Mnogo je "suvlji" tj. lošijih podmazujućih svojstava (koliko god ih benzin malo imao, znatno manje od dizel goriva). Dakle, ima manje aromata, manje sumpora, nema tetraetilolovo ... sve je lošije nego pre.
Ulja ... pa i nisu bog zna šta bolja, nešto su bolji detergenti (nije za potcenjivanje) doduše.
Za starije motore upotreba sintetike može biti i kontraproduktivna (PIB koji je osnovni sastojak nikako nije za njih). Čak i kod novijih konstrukcija iskazuje se samo kod veoma velikog broja obrtaja pa obično nije isplatljivija od (sada standardnih) polusintetičkih.
Ako koristite nerazblažena 2T ulja (npr. FAM duotakt Extra N ili Kroon 2T super), dakle bez rastvarača, možda nije loša ideja da idete na malo veće razblaženje, npr. 3% (1:33).
Inače, kod standardnih* (mineralnih) 2T ulja zadržite preporuku od pre više decenija i koristite 4% smešu.
*Prepoznaćete ih po niskoj tački paljenja (sličnu dizel gorivu, tj. ispod 100 cel. svakako).
Zadržao bih mineralna ulja (imaju i manje sulf. pepela).
Eventualno bi mogli da koristite polu-sintetička 2T ulja, sa nešto većim razblaženjem, npr. 3% (1:33) ... za 2,5% (1:40) bih već bio oprezan, može biti još bolje, ali to je baš (ali baš) gornja granica.
Dakle preporuka bi išla sledećim redosledom:
1) "Nautic" mineralna 2T ulja, 4%
2) Obična (standardna) mineralna 2T ulja, 4%
3) Nerazblažena mineralna 2T ulja, 3-4% (probati sa 4% pa eventualno i 3%, tj . 1:30 još bolje)
4) PS 2T ulja, 3% tj. 1:33 (2,5% je možda moguće, čak i bolje, ali ne bih preporučio).
Nije se previše promenilo od pre par decenija ALI dovoljno da je bolje držati se starih preporuka (dovoljan dokaz je da motor još može da se koristi i posle tolikih godina).
Srediti karburator, možda i promeniti svećicu pa onda izvlačiti zaključke.
Veće razblaženje sa PS uljima je moguće zbog više i boljih detergenata (i uopšte aditiva) koji indirektno igraju i ulogu AW aditiva (nema klasičnih kao kod 4T ulja).
Zbog toga bi (i 50-100% više konc. sulf. pepela) verovatno moglo da se ide i sa 2,5% (vredi probati jedan rezervoar, ali ako je sa cca. 3% sve o.k. ostao bih na toj konc.).

Van mreže zare

  • Laurin&Klement
  • ******
  • Poruke: 1010
  • Total likes: 1
  • Ugled L&K: 20
  • Lokacija: Kragujevac
Odg: Saveti u vezi motornih ulja. Piše: STALKER (Šta/Kako: vidi prvu poruku!)
« Odgovor #635 poslato: Avgust 15, 2019, 07:27:27 posle podne »
Hvala puno, na detaljnom odgovoru, za neke stvari sam pretpostavljao da su takve, za neke bas i nisam  ;).

Nauticka ulja u Kragujevcu necu naci ni pomocu magije (mada uvek postoji narucivanje preko net-) a par puta sam cuo za izuzetno povoljna iskustva.

Sta mislite o Motul 510 i Ipone Self Oil, oba polusinteticka? Vidim po netu da su bas svi sa njima zadovoljni za razliku od nekih (i domacih) mineralnih ulja gde su nekima dobri a nekima ocajni :).
Trenutno i prvi put uopste, se vozi 2,5 % Ipone Self Oil (sa mirisom jagode  :))) pa cemo videti tih 3-4 litra sta kazu.

Jeste bar meni cudno (nemam iskustva sa drugim savremenim uljima) ali stvrarno se oseca neki lep miris (ne bih bas rekao da je jagoda) ali za razliku od dvotaktola i slicnih ulja kojih se odlicno secam od ranije, ne moras da skidas sa sebe sve sto si obukao posle voznje jer mirises na zagoreo rostilj  :)).
Fabia Mk1 1.4 16V 74 KW 2004.

Van mreže Stalker

Odg: Saveti u vezi motornih ulja. Piše: STALKER (Šta/Kako: vidi prvu poruku!)
« Odgovor #636 poslato: Avgust 16, 2019, 08:41:47 pre podne »
Da, cudo je taj "miris jagode" (voća) iz izduva ... dobar marketinški trik (verovatno od estara ... možda i dodat neki aditiv za to).
Zanimljivo (možda i malo praktično, kao što je napomenuto).
PS ulja su o.k.
Ipak, išao bih sa 3% (vidi uputstvo za Motul 510, gde se navodi 2-4%, već prema savetu proizvođača motora). Ostajem pri ovome.

P.S.
Slično ulje ("mirisno") ima i Putoline (ali ne znam da li se može naći kod nas).
Kod starih konstrukcija se itekako mogu koristiti mineralna ulja*, kao i kod 4T motora API SF ulja (ako su iz doba kad je to bio "plafon").
*Može biti i uz benefit po trajnost motora (više dima je nepraktično, zato sam naveo "Nautic" ulja koja su po tom pitanju bolja).

Na mreži sumadinac1.4 16v

Odg: Saveti u vezi motornih ulja. Piše: STALKER (Šta/Kako: vidi prvu poruku!)
« Odgovor #637 poslato: Avgust 31, 2019, 09:39:38 pre podne »
Majstor je greškom u motor 1.6 benzinac sipao total 15-40 iako je rečeno da sipa 5-40 total. Prešao sam sa tim uljem 70 km i onda kada sam hteo da dospem ulje posle zamene video kanticu i shvatio da je pogrešio. Otišao sam kod njega i opet zamenio ulje i filter naravno sipao total 5-40.Pitanje je da li sam oštetio motor sa tih 70 km što sam vozio sa mineralnim uljem?

Послато са G3121 уз помоћ Тапатока


Van mreže zare

  • Laurin&Klement
  • ******
  • Poruke: 1010
  • Total likes: 1
  • Ugled L&K: 20
  • Lokacija: Kragujevac
Odg: Saveti u vezi motornih ulja. Piše: STALKER (Šta/Kako: vidi prvu poruku!)
« Odgovor #638 poslato: Avgust 31, 2019, 09:48:43 pre podne »
Nije mu nista, ne brini  ;).
Fabia Mk1 1.4 16V 74 KW 2004.

Na mreži sumadinac1.4 16v

Odg: Saveti u vezi motornih ulja. Piše: STALKER (Šta/Kako: vidi prvu poruku!)
« Odgovor #639 poslato: Avgust 31, 2019, 10:48:45 pre podne »
Nije mu nista, ne brini  ;).
Misliš Zare

Послато са G3121 уз помоћ Тапатока


Van mreže zare

  • Laurin&Klement
  • ******
  • Poruke: 1010
  • Total likes: 1
  • Ugled L&K: 20
  • Lokacija: Kragujevac
Odg: Saveti u vezi motornih ulja. Piše: STALKER (Šta/Kako: vidi prvu poruku!)
« Odgovor #640 poslato: Avgust 31, 2019, 01:13:27 posle podne »
70 km je smesna kilometraza da bi se nesto bitno dogodilo, posebno sa novim uljem pa ma koje da je. Ako ulje koje si sipao ispunjava norme koje motor zahteva nije mnogo bitno da li je 5-40 ili 15-40. I da ne ispunjava norme, ne moze biti daleko od njih.
Fabia Mk1 1.4 16V 74 KW 2004.

Na mreži ivanm

Odg: Saveti u vezi motornih ulja. Piše: STALKER (Šta/Kako: vidi prvu poruku!)
« Odgovor #641 poslato: Septembar 02, 2019, 05:22:39 posle podne »
Ne bi ostetio ama nas nista ni da si presao 1000km, a najverovatnije ni da si presao 10000km...


Sent from my iPhone   Pro

Van mreže Stalker

Odg: Saveti u vezi motornih ulja. Piše: STALKER (Šta/Kako: vidi prvu poruku!)
« Odgovor #642 poslato: Septembar 04, 2019, 09:37:12 pre podne »
Samo da potvrdim već rečeno:
Nema razloga za brigu.
Ni mnogo veća kilometraža nije opasna a kamoli samo 70 km.
U letnjem periodu naročito.
Nije dobro koristiti 15W-40 celu sezonu a naročito stalno, inače ni par hiljada km nije posebno opasno (sve dok je temperatura do -15 cel.).
Nije dobro za zimu, za katalizator, potrošnju goriva, čistoću motora, itd. (uglavnom dugoročno).
Još jednom, nema razloga ni za kakvu brigu. Samo opušteno!

Na mreži Skorpion

Odg: Saveti u vezi motornih ulja. Piše: STALKER (Šta/Kako: vidi prvu poruku!)
« Odgovor #643 poslato: Septembar 23, 2019, 11:47:50 pre podne »
Pozdrav svma,

neznam dal je pisano za ovo ali hteo bi da spodelim da uskoro izlazi novu gneraciju ulja za GDI motore koi treba da rese carbon build i ostale probleme vezani sa Turbo motore sa direkno ubrizgavanje.

Pricam od GF-6B standard SAE 0W-16 koi treba da vazi od 1vi Maj 2020 god.

Posto TSI motori vajda koiriste ulje po GF-6A standardu gde ulaze: SAE 0W-20, SAE 5W-20, SAE 0W-30, SAE 5W-30 i SAE 10W-30 da li sa novi standard dobicemo preporuku da koristimo i ovo novo ulje?

Konkretno kod 1.4 TSI od 2017 u servisu sipaju 0W-30.

Evo link sa vise detalje pa moze Stalker da spodeli i svoje mislenje oko ovo :)

https://www.motor.com/2019/05/get-ready-gf-6-motor-oil/

  • Vozi: Škoda Yeti Outdoor Adventure 1.4TSI 92kW 2WD

Van mreže Stalker

Odg: Saveti u vezi motornih ulja. Piše: STALKER (Šta/Kako: vidi prvu poruku!)
« Odgovor #644 poslato: Septembar 23, 2019, 04:20:59 posle podne »
GF-6 je američko-japanski standard te nije direktno primenjiv na VW vozila.
Držite se Vi ulja sa VW odobrenjem, za Vaš motor VW 508/509 0W-20 ili (stari-dobri) VW 504/507 0W-30 ili 5W-30, pa čak i 0W-40 ili 5W-40 sa VW 502.00 za fiksne intervale zamene (do 15000km ili godinu dana).
Iskreno, mislim da su zvanični servisi u pravu sa 0W-30 (ili 5W-30) i 504/507, što možda bude (ili ne) zamenjeno sa VW 508/509 i 0W-20.
Ameri(kanci) malo kasne sa standardima, tako da je ona vest (novost) važna za njih a za Evropu je to manje bitno. Verovatno će u USA sva (iole) novija VW vozila (tj. vozila sa VW motorima) kao i mnoga druga, preći na GF-6 i 0W-16, no zavisi od samog proizvođača. VW izdaje biltene pa će njihova USA filijala već obavestiti zvanične servise.
Mislim da je 0W-20/30 više nego dovoljno za 1.4 motor. GDI svakako postavlja visoke zahteve ali to je sigurno već uzeto u obzir, VW sigurno ne prepušta slučaju ništa slično (kao najveći proizvođač automobila).
Honda već godinama koristi SAE 0W-16 u većini svojih vozila (naročito hibrida), tako da  International Lubricant Specification Advisory Committee (ILSAC)  samo malo kasni sa implementacijom novog standarda, inače sama viskoznost neće još neko vreme biti preovlađujuća, ali će svakako to postati u deceniji koja sledi (najavljena su i 0W-12 te 0W-8 ulja, nije nemoguće da će motori SUS završiti i sa 0W-4 uljima, četvrte decenije ovog veka (2031-2040), u EU će verovatno 2040 (ako ne pre i bar u Zapadnom i Severnom delu, možda ostatak "tek" 2050) zabraniti motore sa unutrašnjim sagorevanjem (neke zemlje najavljuju to i brže, a ugalj neće dočekati toliko dugo, makar u pomenutim delovima (tu će se, zbog velikih zaliha, Poljska koprcati do "zadnjeg dana" (koji god to bio).