Autor Tema: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)  (Pročitano 218090 puta)

Lykos, dRagojlo, Panta72 i 58 gostiju pregledaju ovu temu.

Na mreži 2 Busy

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #15 poslato: 05. Mar, 2014. 07:31 »
@Stalker Hvala na detaljnom odgovoru!

2 Busy from Sony Miro

Van mreže Stalker

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #16 poslato: 05. Mar, 2014. 08:03 »
Svi VW Audi turbo motori trose ulje. Na primer Audi A1 1.4 TFSI 185 ks trosi ulje kao lud, i vlasnici su na to navikli, govorim o potrosnji do 1L na 1000km. I to od prvog dana tako. Ako ti automobil trosi do 1L na 10 000km, ti si srecan covek 8)

Naravno. Gore sam naveo tipičan primer motora koji "ne troši" ulje.
Turbo motori u principu troše više ulja, pa i do litar na 1000km (neki Cdri takođe, ne VW grupe).
Zavisi i od načina vožnje i mnogo drugih stvari.
Na Zapadu su mnogo opušteniji po ovom pitanju a litar ulja u gepeku je praktično uobičajena pojava za razliku od nas (nama motori ne troše ulje, ili je sramota ne priznati, ili se ne isplati jer se ne može prodati auto i slično).
Naravno, navodi proizvođača da je normalno sve do 1l/1000km većim delom su "garancija" za njih (način izbegavanja priznavanja garancije). Naročito kod velikih revizija motora, čime se ograđuju od nedorađenih detalja kod istih.
Zato, treba praviti i razliku i ne dizati paniku zbog 3 litara na 10.000km ako je to za neki motor uobičajeno (i prosečno). Ipak, za većinu motora je sve preko 2l/10.000km nešto što se mora primetiti i proveriti u servisu.
Naročito ako je potrošnja naglo porasla.

Van mreže vlada320

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #17 poslato: 05. Mar, 2014. 13:18 »
Hvala Stalkeru na iscrpnom odgovoru! Hvala i na podsećanju na nemačka Fuchs TITAN motorna ulja (na njih smo malo zaboravili), za koja je u svojim blogovima pisao da su vrlo kvalitetna.
Međutim, izgleda da je došlo do zastoja u ponudi ovih ulja na tržištu Srbije, jer je firma Multicompany iz NS (zastupnik Fuchs-a) prodata firmi Orbico iz Beograda, tako da ne mogu da dođem do informacije da li neko u Beogradu ima u maloprodaji ovaj brend. Eto, da ne otvaram novu temu, ako neko neko zna gde se mogu kupiti Fuchs TITAN motorna ulja - neka obavesti.
  • Vozi: Mercedes B180 w245 / ex Fabia mk1 1.4 16v

Van mreže KarlheinzZapočeo temu

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #18 poslato: 21. Mar, 2014. 13:53 »
Evo od mene jedno uopšteno pitanje, kratko, pa takav može da bude i odgovor. Naime, pošto pribavljam delove za mali servis (4 filtera i ulje 5W40) jedna od stavki je i ulje, koje sam do sada koristio je 5W40. U jednoj radnji su mi čak i preporučili 5W30, za koje kažu da je bolje ali ne znam tačno zašto?  Zamenu ulja radim na oko 10-13.000km a uvek držim ulje na MAX, tj. dolivam čim malo padne. Koristio sam prvo Castrol 2 servisa, pa Motul (8100) 2 servisa i zadnji servis je Texaco (Ultra S). Sve ovo od 47.000 do 104.000 koliko imam sada, tj. kolikoje auto kod mene. (Octavia 2, 1.9tdi, 77kw, BXE, Pumpa-dizna, prešao malo preko 106.000)

Da li se i u kojim situacijama može ili treba sa 5W40 preći na 5W30? Ima ona priča, kao treba zimi, jer je ređe, isl.. ali da ne lupam. :-)

U vezi potrošnje ulja još da kažem da je sa Motulom, čini mi se, potrošnja ulja bila neznatno manja (za oko 0,1-0,2L) od Castrola (gde je do oko 0,6-0,8L), dok evo sa Texaco dolio sam oko 0,6-0,7L (ali prešao već oko 13.000, ulje menjano prošlog juna) što mi se čini kao OK. Ukratko, potrošnja ulja sa tri različita proizvođača je mi je vrlo slična u zadnjih 60.000km.
  • Vozi: OctaviA5 1.9TDI 2008 Elegance+

Van mreže Turbo

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #19 poslato: 21. Mar, 2014. 20:46 »
Ja sam se malo preračunao oko potrošnje. Naime za 7000km je potrošio nešto oko 400ml Motul Specific-a. Sada sam dolio 600ml, pa je na vrhu, videćemo kako će dalje. Ovo za sada je kao i ranije što je bilo, manje od litar između dva servisa (12-15kkm).

Van mreže Stalker

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #20 poslato: 21. Mar, 2014. 22:36 »
Tim bolje.
Znači, sve je u redu.

Van mreže Stalker

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #21 poslato: 21. Mar, 2014. 23:10 »
Poštovani g. Peđa,
1) Dobro Vam je ovo sa dolivanjem ulja, ali ne morate biti time opterećni (iako je idealno). Dovoljno je držati nivo između “pola” i “max.” i dolivati kada nivo padne ispod (oko) “polovine”.
2) Potrošnja ulja vam je O.K. (sasvim normalna i više od toga). To što je potrošnja sa različitim brendovima ista (ili jako slična) je još jedan (doduše posredni) dokaz da je motor u odličnom stanju.
Uostalom tek je na 100k km, to je motor za 3-4 puta više.

5w-30 ili 5W-40 nije toliko pitanje viskoznosti koliko nivoa kvaliteta.
4) Možete koristiti 5W-30 ulja koja su 505.01 uz ACEA C3 i MB 229.51 ali se to NE isplati (kao će se kasnije videti).
3) Možete koristiti 5W-40 ulja sa VW 505.01 ali bez ACEA C3 ukoliko nemate DPF. Međutim čak i onda je bolje koristiti ona koja su C3. Ostalo kao i za takva 5W-40.
2) Možete koristiti 5W-40 ulja sa ACEA C3 i VW 505.01 (i uz to MB 229.51 obično ili makar 229.31).
Treba ih menjati na 15000km ili 12meseci.
1) Najbolje je (na papiru) koristiti 5W-30 ulja sa VW 504/507 odobrenjem. Ona se mogu menjati na 30.000km/24 meseci. Time su malo i isplatljivija od prethodnih.

Ipak … možda je (uz mnogo gradske vožnje) malo i preterano pa sa 20.000km/18meseci možda i nisu isplatljivija od prethodnih (ne znam imate li indikator na tabli, koji ukazuje na zamenu računajući i način vožnje i radne sate motora ali max. 30.000km, obično manje). To što su 5W-30 ne znači da lošije štite motor, već makar isto ili malo bolje (mada je razlika mala jer su i prethodna “tu negde” makar ona MB 229.51).
5W-30 jeste malo bolje zimi ali kada su temperature ispod -10°C dođe mu na isto (zbog 5W).
Ali nisu lošija leti! (ako su preporučena za konkretan motor, kao što je kod vas slučaj).

Šta je bolje? Posle svega?! Možda da ipak nastavite sa 5W-40 i menjate na 15000km ili godinu dana, mada vredi probati i 504/507.
Ni sa jednim od gore navedenih nećete pogrešiti s tim da su najbolja rešenja 1. i 2. (kako im i ime kazuje).
Pozdrav!

Na mreži hakkler

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #22 poslato: 21. Mar, 2014. 23:28 »
edit..dok sam pisao več je post prije moga..na pola sličan

ne želim se puno u ovoj temi exponirati..al čitam da dosta često mijenjate proizvođače ulja dok normlano zadržavate specifikaciju norme koja treba da bude. Ovisnu tu i tamo viskozitet.

Zašto? radi trenutne cijene na tržištu? ili tražiti neko savršanstvo i minimalizirati potrošnju ulja..skroz?

ajde da se potrošnja ulja vidljivo diže..od promjene do promjene uz uvjete da su identični..a nikad nisu.
Em auto/motor ima sve više km i radnih sati..em ga nekad mazite a nekad tu i tamo mast vadite.

deci gore dole je bitan..ajd i 0,5l ?

od prvog dana kod sebe točim o preporuci tvornice shell helix 5w 40...popije ga na 12-15kkm cca od 0,5 skoro litru. 0,7 je neki prosjek. Niti ga ne mazim previše niti mu non stop mast vadim.Trudim se jedino imati što manje rada u leru..a i toga je sve manje radi kratkih dionica koje nisu dobre ni za jedan motor. Pali-gasi.
Raspitivo sam se za neka druga ulja..al opet čemu mijenjati ako su s ovim postignuti neki standardi i mjerila koja su u tvorničkom toleransu.
Da..najviše je popio ulja(samo jednom) na dionici od 350 km koju sam prešao za 2h 20 minuta...prosjek 127km/h Bilo je pedal to the metal konstatno u crveno.180-210km/h  E onda sam mu drugi dan sasuo skoro cijelu litru.
i to mi je bilo čisto normlana pojava..pošto je motor bio tako dugo..na 100% snage.
(Nije bilo nikakvo naganjanje..nego mi je kinac imao visoku temperaturu koju nismo mogli nikako skinut.)
eto tolko od mene...

Van mreže Stalker

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #23 poslato: 22. Mar, 2014. 08:55 »
Pa ... tu smo negde.

Duga je priča o potrošnji ulja (ima dosta toga na blogu).
Ovde (i u okolini) vlada prava MITOLOGIJA u vezi sa tim (kao da je minimalna potrošnja ulja jedini i vrhovni parametar stanja motora i (još i gore) kvaliteta ulja).
Pri ovome se mnogo toga (važnog) previđa (da "nulta" potrošnja obično bude vezana sa kondenzaciom vlage, prodorom rashladne tečnosti, razređenjem goriva i slično) a suština je da motor ne treba da troši mnogo ulja ako je ispravan ali dosta zavisi od konkretnog modela i konkretnog motora (individualno je čak i za isti model). Postavlja se i pitanje šta je to "mnogo" pa se priča širi u beskonačnost.
Litar na 12 do 15 hiljada km sigurno nije velika potrošnja, zapravo je veoma normalna ("najnormalnija").
Normalna potrošnja ulja za većinu motora je oko litar na 10 hiljada km a može biti i duplo manja ili veća, ostalo su ekstremi koji mogu biti i normalna pojava ali češće su anomalije ili loš motor.
Potrošnja (NARAVNO) mnogo zavisi od načina vožnje. Oštrija vožnja, velike prosečne brzine na AP-u i slično višestruko povećavaju potrošnju ulja. Litar na 2h je čak i za takve uslove previše ali je normalno ukoliko je pre toga automobil vožen na kratkim relacijama (ili drugačije rečeno ne mora biti posebno loše).
Ne menjati ulje ili menjati ... to je više pitanje ličnih afiniteta ALI slažem se da je život jednostavniji ako se koristi jedna vrsta ulja. Samo dodajem da ne treba ni tome robovati, bilo koje ulje istih specifikacija može zameniti bilo koje drugo (nijedno nije nezamenjivo).
Stalno menjanje ulja liči na loš običaj ali zapravo i nije tako. Ako već volite da promenite proizvođača ulja, možda je bolje često menjati nego promeniti posle nekoliko sezona istog ulja.
Malo je diskutabilno da li i viskozitet i kvalitetni nivo (uz uslov da je minimum uvek ispunjen) menjati svaki čas. Ovo je svakako manje preporučljivo ali suprotno očekivanom nije posebno lošije nego držati se stalno istog. Ovde bih dao preporuku da se ovakve promene (ipak) vrše na duži period (dve do tri sezone).
To je to, ukratko.
Mnogo više, naravno, na blogu.

Van mreže vlada320

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #24 poslato: 25. Mar, 2014. 00:45 »
Imam jedno uopšteno pitanje u vezi motornih ulja:
Birajući ulje za svoj auto, tražio sam po internetu specifikacije za razne vrste ulja. Znam da viskoznost na 100 stepeni C treba da je što veća, a na 40 stepeni što manja, ali ono što me je zbunilo je TBN, odnosno totalni bazni broj. Po nekoj mojoj logici i poznavanju ulja, TBN je poželjno da bude što veći - negde između 10 i 11, poneko ulje ima TBN od čak 12. Znam i da je pre 10-ak godina iz nekog razloga u standardima za motorna ulja ukinuta minimalna vrednost TBN-a. Neki proizvođači ulja više i ne daju podatak o visini TBN-a, dok, recimo, Mobil za svoja neka ulja to iskazuje, a za druga ne.
I sada dolazimo do onoga što zbunjuje, a to je da neke najnovije generacije ulja imaju TBN od svega 7 jedinica? Vrhunac niske vrednosti TBN-a su upravo ulja VW SPECIFIC standarda 504.00 i 507.00 gde je ovo naročito izraženo.
Čitajući Vaše blogove, mislim da nisam naišao na na nešto o važnosti TBN-a (možda sam preskočio), a ispada da je za starije konstrukcije motora on bio važan, a za novije nije.
Bio bih zahvalan da napišete nešto o tome, kao i još ponešto uopšteno o uljima, npr. šta je to HC (hidro krekovano) ulje, da li je ono isto što i polusintetičko ili nije. Zatim, kod Motula, šta su to 6100 Technosyntese ulja, kao sintetička, ali nisu 100% sintetička kao 8100 serija i tako neka slična pojašnjenja.
  • Vozi: Mercedes B180 w245 / ex Fabia mk1 1.4 16v

Van mreže Stalker

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #25 poslato: 25. Mar, 2014. 10:30 »
Mnogo pitanja a ja sam.
Na sve sam ovo odgovorio više puta, douše širom interneta (najviše na blogu).
Baš ima dosta o HC uljima u priči o proizvođačima baznih ulja u Evropi (II bazna grupa) kojih i nema nešto u izobilju (gotovo uopšte).
HC bazna ulja su ona koja se dobijaju završnim procesom tzv. hidro-krekovanja.
Do skoro (pre 20-tak godina) je moglo da se kaže ulja koja su osim prečišćavanja prošla i hemijsku konverziju (izvršena je hemijska reakcija u smislu promene sastava) ali sada i mineralna ulja prolaze neke od hemijskih postupaka koji nisu samo destilacija pa je tako sve teže napraviti razliku.
Može se gledati i da su to sintetička ulja nižeg kvaliteta ali bi skeptici rekli da su čisto mineralna a i jedni i drugi samo delimično u pravu.
Još uvek preovalađuje mišljenje da su čisto HC ulja zapravo PS ulja. I trenutno mogu biti i (uglavnom jesu) kvalitetnija od klasičnih PS ulja. PS ulja su od ulja gde je 1/3 baznog ulja bila sintetika a 2/3 mineralka prošla "duhovnu transformaciju" i sada je u njima tek 1/5 (i to maksimalno) III grupe baznih ulja (uslovno sintetičkih) a ostalo mineralni base stock-ovi. E sad, ima i ovakvih i onakvih "sintetika" koje se dodaju a često to bude samo HC ulje ili tek 10% III bazne grupe, a mineralno može biti i "škart" ali i veoma kvalitetno I+ grupe pa se ne može uopštavati.
Ipak, čisto HC ulja su kvalitetna (višeg kvaliteta) polu-sintetička ulja.
O Motul seriji sam pisao vazdan i na CBC a naročito: Honda klubu i Bjbikers (doduše više o motociklističkim ali je slična stvar 5100 i 6100), pa jedino da izguglate ili mi date vremena (više dana) da sam to pronađem i ostavim linkove.
TBN, po novom BN, sam objašnjavao šta je (pa i kako je) ali ... (kako se unosi u samo motorno ulje, imate u tekstu "ulja zastarelih standarda", mislim da sam objavio u februaru na blogu).
TBN je bio obavezan da bude preko 9 do 2004. i to više zbog dizel motora nego nečeg drugog.
Označava baznost koja je ekvivalentna onoj kao kada bi toliko mg NaOH bilo u litru ulja.
(da, ima o tome i na blogu o akumulatorima, nije moj blog, nego Mišin)
Posle toga je to postalo neobavezno i manje bitno (za automobile). "Toga" znači od uvođenja EN 590:2004 goriva (Euro 4 dizel).
TBN jeste važan parametar za kvalitet ulja ali nije JEDNOZNAČAN, tj. više nije uvek bolje!
Zavisi i od primene. Za teške kamione još uvek postoje ACEA zahtevi da to bude više od 10 ili čak 12, ali tu se radi o motorima koji su takvi kakvi su i gde se ulje menja na 100 hiljada km (otprilike).
Od toga da je veći TBN značio bolje ulje (zaista je bilo tako, delimično i sada kod "Normal SAPS" ulja, jer indirektno (ali veoma) pokazuje i sadržaj aditiva uopšte, mada je to varljivo jer se TBN može povećati TBN booster paketima pa može da ne znači ništa osim agresivnijeg ulja, koje će vam "probušiti" zaptivke).
Od ACEA C# postalo je važnije da to bude neka umerena vrednost (oko 7 ili 7 do 8), i da bude uravnoteženo sa paketom aditiva.
VW 504/507 je karakteristično po dugim intervalima zamene a niskim (kako ste i sami rekli oko 6) TBN-om. To je teško ukratko objasniti ali je tako kako je i dobro je.
Ipak ne znači da su ove vrednosti idealne uopšte. Inače ACEA C1 imaju i niže vrednosti, oko 5 ili niže.
Da li je nizak TBN dobar i kod starih motora i da li je samo do goriva?
Kod dizelaša je svakako da ta vrednost bude oko 8 (čak i sa "Euro 5" dizelom). Kod benzinaca je manje važno, može biti i izrazito niska (oko 6, idealno oko 7). Za TNG 6 do 7 (mada nema veće razlike u odnosu na benzin, jer ima faktora koji traže više ali i onih koji traže manje).
Dakle nema posebnog razloga da benzinci budu "pojeni" većim TBN-om od 7.
Kod pogona na TNG ili benzin, pad TBN-a je umeren i retko je paremetar koji vodi promeni ulja.
Čak iako računamo starinski (pola od novog). Inače je bliže istini da do TBN = 2 ulje je (itekako) upotrebljivo ili preciznije rečeno dokle god je TBN veće od TAN.
Češće ulje nije za upotrebu zbog razblaženja gorivom ili kondenzovane vode (mada se oba rešava dužom i forsiranom, po zagrevanju motora, vožnom van grada).
Čak i kod (starih) dizela, će ovo biti među poslednjim kriterijumima na kome će ulje "pasti" (da nije više za upotrebu). Češća će biti npr. količin čađi.

Kod novijih motora je gorenje goriva bolje kontrolisano te je pad TBN vrednost mnogo sporiji pa se i 30.000km može odvoziti uz pad sa 6 na tek 4 ili tako nešto.

Pozdrav!
(odo da zaradim bar za vodu)

Van mreže Stalker

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #26 poslato: 25. Mar, 2014. 21:46 »
Još jedan detalj, pošto me nema (bar) dva dana.
Postoji nešto što se u stručnoj javnosti naziva "tehnološki paradoks", koji se ogleda u tome da je cena HC ulja u poslednjih 10-tak godina značajno pala (nekada bila dupla, pa dugo 50-tak % veća) tako da je taj odnos išao od 0,90 do 1,20 (u proseku oko 1,05) u odnosu na mineralna ulja. Prošle dve godine je uglavnom cena bila ista ili niža (zavisno od viskoznosti) ili tek 10% viša (ponekad ili za viskoznije štokove).
Dakle, kvalitetnije ulje po istoj ili nižoj ceni! (u najgorem slučaju, neznatno višoj).

Pitanje "sintetičnosti" je više pitanje makretinga, bezobrazluka, prostakluka i siledžijstva nego što ima veze sa stvarnošću.
To je duga priča a strogo gledavši (vidi tekst iz 2009. "ovo sam trebao da Vam kažem na početku") došli smo dotle da skoro nijedno (nijedno visokokomercijalno) ulje nije 100% sintetičko, odnosno da su najbolja ulja zapravo PS (u pravom smislu te reči) a da je "krš" od ulja i čista mineralka (ili HC pola) sintetičko ulje.

Provlači se i priča da su sva ulja ista ... ali nisu.
Ona su veoma slična i unutar istih standarda relativno mala. Što viši zahtevi to manja razlika (doduše i u ceni).

Toliko za sada.
Pozdrav!

Van mreže Neba

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #27 poslato: 30. Mar, 2014. 00:40 »
Ja bih imao jos par pitanja vezana za rok trajanja ulja:
1. Ulje koje se nalazi u kantici, fabrici zapakovano (neotvoreno). Da li vremenom (s godinama) gubi svoja svojastva?
2. Ulje za dolevanje koje se cuva u kantici, da li je njegov rok trajanja isto godinu dana kao i onom koje je sipano u motor?
  • Vozi: Fabia 1.9 SDI

Van mreže Stalker

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #28 poslato: 30. Mar, 2014. 12:25 »
1) Da, kao i sve. Ovo uključuje i arhivska vina pa zašto ne i motorno ulje.
Bilo je mnogo o ovome (blog, CBC ...).
U plastičnoj ambalaži je rok 5 godina pri čemu je bolje da se koriste ulja mlađa od 3 godine.
U metalnoj ambalaži bi moglo da bude i više (pa čak i 10 god.) recimo 7-8 ali je i tu bolje da nije više od 5 godina.
Objašnjenje je dugo a ukratko se sastoji u tome da polimeri (pa čak ni PE HD), osim posebnih (Teflon), imaju (makar na akademskom nivou, makar nekoliko slojeva molekula godišnje) sporo rastvaranja u uljima, da ambalaža nije idealno hermetička (makar na spojevima boce), da kiseonik difunduje u dugom vremenskom periodu, da se boce ne pune u vakuumu (svemiru nego na zemlji), rastvoreni aditivi se mogu taložiti vremenom (raslojavanje) i još što šta.

2) Očigledno ne. Iako manje nego neotvoreno (isto očigledno). Najbolje je ako se potroši u sezoni ali se može koristiti i u dve sezone. Posle upotrebe dobro zatvoriti posudu, bolje je čuvati u litarskoj ambalaži nego onoj od 4 ili 5, skloniti sa sunca i skladištiti na suvom mestu.


Van mreže zare

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #29 poslato: 03. Apr, 2014. 22:37 »
Da ne ulazimo u pricu o originalnosti ulja jer mi to kao obicni smrtnici ne mozemo da proverimo...
U tom kontekstu ovako na brzinu jedino sto je sigurno originalno su Lukoil i OMV ulja jer se prodaju jedino na njihovim benzinskim pumpama.
Pa me interesuje kako se ta ulja kotiraju za vec pomenute motore a u odnosu na opet vec pomenutu (i mnogo zvucniju) konkurenciju?



Pretraga foruma [Google]