Kako stojimo? Pa uglavnom u stavu mirno.
Ovakvih priča je bilo i kad se prelazilo na 5W30 (Normal HTHS) pa na 5W30 (Low HTHS), naročito ovo drugo (i dan danas se mnogima diže kosa na glavi (ako je još imaju, uglavnom stariji)).
Pa, "legli smo na rudu". Da tačno je da to pre svega treba da smanji potrošnju za par % (uglavnom 1-2% ili manje, u praksi) i ekološkim normama.
Iako Vw 504/507 u apsolutnom smislu ima nešto bolju (čista fizika, maltene) zaštitu od habanja, NIJE tačno da je VW (ili bilo kod drugog) baš briga za trajanje motora, jer i 508/509 ima visoke zahteve po ovom pitanju (sasvim dovoljne za pola miliona km, pa i više).
Priča uopšte nije nova i bila je aktuelna pre korone (2018/2019). O ovome malo više na:
https://360.lubrizol.com/2019/Why%20are%20Low%20HTHS%20Viscosity%20Specifications%20Being%20IntroducedGde i Lubrizol kaže da je bilo zahtevno da se postigne ali (oni jesu, industrija jeste) da 0W20 ulja pruže dovljno zaštite (za moderne motore, unazad ova ulja nisu kompatibilna).
Glavna razlika je što ACEA C6 (i VW 508/509) uvodi test za to koliko ulje pruža zaštitu od LSPI. Ovo je (naravno) važno pre svega za benzinske motore, za koje ipak treba biti oprezan i držati se 0W-20.
Ovde treba reći da i 504/507 takođe ima visoku LSPI zaštitu ali ne mora da prođe test. API SP ima ovaj test unutar zahteva pa je dobar vodič za benzince (koji žele viskoznije ulje). Ovo lepo ilustruje Mobil (gde ima i lista ulja):
https://www.mobil.com/en/lubricants/about-us/mobil-1/mobil-1-modern-engines/low-speed-pre-ignition-engine-protectionSve u svemu, ne vidim zašto se ne bi poštovala preporuka fabrike (makar u garantnom roku ili prvih 200-250k km), a ako neko baš (jarko) želi (i ima dizelaša), onda makar
0W-30 VW 504/507.
Ko je u pravu?
Zavisi od konteksta.
I ne bi se baš mnogo brinuo za 0W20 (od blata ćemo ga praviti uskoro), jer 0W-16 je kod Toyota vozila već dugo u upotrebi a aktuelno je i 0W12 (pa daju 10 god. garancije), a uskoro se ide i na 0W-8 (i nadam se ne tako skoro ili uopšte) na 0W-4 (još nije izvesno).
I na kraju (ali ne i po značaju), Honda koristi 0W-20 već skoro četvrt veka (od 2000.) a bar 20 god. ozbiljno (za više modela) pa je sve bilo o.k. (a do skora su se ljudi pitali da li je to dobro i slično, btw. ovlašćeni kod nas do pre par godina sipao 5W-40, što je priča za sebe (ima na Honda klubu dosta o tome)).
Pozz