Занимљива и много пута покретана тема. Копираћу овде
Стевин одговор из његове теме, гдје је написао одговоре на констатације неких колега и написао додатна објашњења у вези са темом, мислим да је све речено:
"U Srbiji dileme nema, za 3-5 dinara razlike na cenu od 140 dinara... bez razmišljanja bih kupovao onaj sa aditivma, mada treba imati u vidu i da se taj aditivima slabije prodaje, pa duže čuči u rezervoaru na pumpama, što je opet glas protiv.
U AT je ta razlika 20-25 dinara, a pa vredi razmisliti o svrsishodnosti."Slažem se veoma (i skoro da nema šta da se doda)! (ipak će biti komentara)
"Verujem da je aditivirani ED možda za nijansicu bolji od klasičnog, ali i da ga prodavci forsiraju jer i tu imaju dodatnih par dinara zarade (obično je oko 5din skuplji)."Otprilike tako, jedino što NE verujem da imaju dodatnu zaradu, jer je razlika u ceni baš mala (u inostranstvu je svuda veća, od 5-10%).
"Zanima me samo da li je zbog DPF-a pametnije sipati taj najskuplji ili je to sve u domenu autosugestije i praznih priča. Pitaćemo Stalkera, on je po tom pitanju najkompetentniji"Hvala (naravno) na poverenju. Svaka prednost koju je moguće primetiti u vožnji je u domenu autosugestije (uglavnom). Može se očekivati nešto manja potrošnja ali ne više od 2% (u kontrolisanim uslovima), tj. 1% u realnosti. Nije baš da nije od značaja ali teško da je primetno, to je tek pola ili ceo rezervoar na godinu dana (i "pokriva" tek pola razlike u ceni).
DODATAKSam standard (EN 590) NE propisuje dodatak aditiva ali njih ionako ima (da bi se ispunio zahtev "mazivosti" dizela) a kvalitetno gorivo podrazumeva (i) nešto aditiva. Pretpostavljam da u Nemačkoj i ne naglašavaju to a ako ima dodatno aditiviranog to je samo dodatak na aditivirano gorivo.
Ukratko:
1) NIJE NEOPHODNO (koristiti "aditivirano" gorivo). U slučaju veće razlike u ceni, nije ni isplativo.
2) Kod ovako male razlike u ceni (cca. 2-3%), mislim da se IPAK isplati (standard podrazumeva samo neke praktične aspekte goriva ali uglavnom ne i one dugoročne; možemo raspravljati (a već jesu ljudi na stručnim skupovima pa da ne gubimo vreme) koliko toga donose aditivi, uprošćeno - nije kao u reklami, ali dobitka ima).
3) Vredi pomenuti i to da je promet aditiviranih goriva verovatno manji, ali i to se može rešiti ukoliko se kupuje na prometnijim mestima (par nedelja nije od posebne važnosti, tj. neće posebno degradirati kvalitet).
...
Ništa pametno nisam rekao? Možda, ali ne može bolje (od ovoga).
Bitno je samo ne očekivati previše (efekti su (tek) dugoročni i nisu "toliki" da bi to moglo da se potvrdi van kontrolisanih uslova (i laboratorijskih merenja)).
I još bitnije, ne davati previše novca ... 5% veća cena je gornja (razumna) granica, sve preko (toga) mi se čini čistim bacanjem para.
...
Na kraju par Praktičnih saveta:
1) ako pretežno vozite u gradu, onda razmislite o aditiviranim gorivima ... za pretežno međugradske relacije se (svakako) manje isplati.
2) Ako već sipate aditivirano gorivo, gledajte da to bude veći deo rezervoara (ne mora biti napunjen do kraja, iako je to optimum koristili ili ne ovakvo gorivo) inače ćete (tek) bacati novac (konc. aditiva je taman koliko da deluju ako razblažite onda samo plaćate par din. više bez potrebe).
3) Nije problem preći sa jednog na drugo, niti će Vam motor stradati ako vozite povremeno ili stalno i na "običan" ED.
Svako gorivo koje ispunjava EN 590:2009 može se koristiti i u euro 6 motorima, noviji standardi nisu uvođeni specijalno za ove motore iako su bili najavljivani (u principu 5ppm sumpora većina "euro 5" dizela već ima a 1ppm je jako teško postići tj. održati i uz razumnu cenu prodavati).
Glavni problem sa aditiviranim (premium) dizelima je što nije propisano (standardizovano) koliko su bolji (i u čemu) od standardnog goriva (može biti "isto" ili baš isto ili tek neznatno bolje po jednom ili dva parametra ili čak identično standardnom). Tako da ostaje da verujete (više) jednom ili drugom distributeru goriva. U tom smislu ne bih istakao nijedno (posebno).
O otpornosti na niske temp. bi mogli u posebnom post-u ALI to NIJE nužno vezano za dodatne aditive već tip goriva. Često je u praksi vezano ali ne mora da znači (da aditivirano podnosi bolje niske temp.). Standard za klimu kod nas je -20°C (u praksi oko -22) a ima i goriva koja nisu samo "zimska" (Class F) nego i "Artic" kategorije (uglavnom class 1, tj. do -26 iako se neka reklamiraju i kao class 2 (do -32), mislim da je i class 1 bacanje para (osim u planinskim krajevima) a class 2 to svakako jeste (i u planini).
P.S. Baš je i na CBC bila (doduše više dijalog) manja rasprava na ovu temu, ovako ili onako goriva ovde se predstavljaju kao evropska a u praksi budu tek kao "jedva takva" ... odnosno, čim peđete granu, primetite manju potrošnju ili bolje ponašanje motora ... lično mislim da se ta razlika jako smanjila (na papiru je i nema) ALI da je još veći problem cena goriva koja je kod nas definitivno prevelika (ima i skupljeg goriva u Evropi, ali ako gledamo okoline zemlje i stepen razvijenosti, onda smo sigurno dno-dna, tj. najskuplji ... TNG i dizel naročito, benzin još nekako). Nisu samo akcize (iako je i za ovaj "specijalitet" odgovorna država, makar je to "nasleđe" prošle decenije) nego i rafinerijske cene koje su ovde (prosto) zabiberene (i u samom VRHU Evrope (ne samo regiona)). Tome kumuje latentni (ali prisutni) monopol NIS-a, inače taj isti (NIS) u okolini prodaje gorivo jeftinije nego na (makar kvazi) domicilnom tržištu.
Sve rečeno važi i za dizel i za benzin. Dilema da li visokooktanski benzin ili ne (98 ili 95 oktana, jer aditiviranog ima i 95-ice) zapravo ne bi trebalo da bude dilema. Ukoliko se 95 pominje (u uputstvu vozila) kao min. a preporučuje (i) 98, sipajte 98 (ukoliko vam finansije dozvoljavaju, biće koristi od toga, naravno NIJE obavezno), ako je min. (makar za kraće relacije) 91 ili 92 a optimum 95 sipajte 95 (aditiviran ili ne) jer od 98 nećete imati (iole) koristi (bacanje je para). Skoda je po ovom pitanju iznad proseka (naglašava baš ovako kako je napisano).