Napisacu sada jedan post o GLINI, a kasnije i jedan o POLIRANJU. Poliranje mozda nije bas za temu pranje ali cu napisati ipak, mnogi su totalno neinformisani pa da se ipak neke stari objasne.
GLINA, GLINIRANJE (clay, claying)
Primetili ste mozda da kada predjete rukom preko laka vozila da lak bude grub, krpa vam zapinje tokom brisanja, nema onu glatkocu na dodir koju bi trebalo inace da ima. To je zato sto su se kontaminacije iz vazduha bukvalno fizicki zabole u lak. Naravno ovo se desava na mikroskopskom nivou- cestice iz atmosfere bukvalno zaprljaju sam lak. Ovo se ne moze ukloniti pranjem vec samo fizickim putem, a tu na scenu stupa clay bar iliti glineni blok. Pored glinenog bloka ima jako praktican proizvod koji se zove Sonax clay ball, to je gumeni drzac sa sundjerom na kojem je na donjoj strani zalepljena neka vrsta mekane gume i ona ima funkciju gline. Mnogo je zgodnije i prakticnije za rad nego glina.
Pored ovih fizickih kontaminacija postoji i hemijska kontaminacija koja je pre svega odnosi na cestice metala (gvozdje tri oksida) u atmosferi (tzv. iron rust). Mozda ste primetili na svom autu mikro tackice boje rdje, to je taj iron rust. Da biste uklonili ovu hemijsku kontaminaciju treba vam- hemija. Koristi se, po sastavu isto, sredstvo koje se koristi i za felne, tzv. iron remover. Kada je u pitanju Sonax znam provereno da Wheel kliner za felne moze da se prska i po karoseriji, nije preterano jak da bi ostetio lak.
U vezi gliniranja ima jedna bitna stvar. U nekoj praksi, posle gline uvek ide poliranje jer ti potezi koji pravite glinom, pogotovo ako niste koristili iron remover i uklonili metalne cestice, prave mikro ogrebotine na laku. Jer svaki fizicki kontakt sa lakom, pogotovo kada nesto vucete po njemu pravi swirlove. Ako auto ostavljate po raznim auto perionicama ili na cetke ovo vam i nije nesto bitno jer tim pranjima svakako nanosite vise stete laku u smislu grebanja nego sto ce to sama glina da uradi. Ali ako pricamo o opstem efektu koji cete dobiti to je da ce posle gline auto da progleda i moze lako da se pomisli da je poliran, ali cete "za uzvrat" dobiti jos nesto sitnih tzv. swirlova (ogrebotinica). Licno, glinu koristim najcesce kada promenim auto, da ga "resetujem" jer puno cini za izgled, a opet te ogrebotinice mi nisu toliko bitne i primetne jer ih kasnije zamaskiram nekim premazom ili ispoliram auto.
Postupak: 1) hemijska dekontaminacija, 2) fizicka dekontaminacija
1) Operete auto, osusite i bilo bi idealno da se naprska prvo iron remover. Videcete kako cestice pocinju da se tope i da, kako se to kaze "krvare" (bleeding). Sacekate da se hemijski proces zavrsi i isperete auto pod pritiskom. Medjutim kako ovde pricamo o hobi pranju, a iron removeri su skupi (10-15 evra za litar koji ode caskom. 1L je dovoljan da se 4 felne naprskaju ne vise od 4 puta. 5L je oko 60e, zavisno od proizvodjaca) pretpostavljam da ce mnogi preskociti ovaj korak iako je vazan.
2) Posle toga na scenu stupa glina. Gline za ovu namenu postoje kao blage, srednje i grube. Nama su ovde zanimljive uglavnom srednje i blage. Glina se koristi u kombinaciji sa nekim lubrikantom koji se prska kako bi glina klizila po povrsinama i ujedno je cistila. Meni se najbolje pokazao glass kliner kao lubrikant i cistac ali isto tako moze da se koristi sampon za pranje vozila. Sipa se u neku prskalicu i obilno sprica dok se glinira. Posle toga se auto opere, osusi i videcete u kakvom vam je stanju lak zaista jer proces skida sve voskove i sta god da je namazano (osim keramike). Postupak gliniranja mozete videti na YT.
Wlada je u gornjem postu spomenuo Gyeon kao brend. Brend je premium, vrhunski i kosta malo vise. U Srbiji je samo M polish zastupnik, generalno nema u slobodnoj prodaji. Te krpe Soft Wipe su dvostrane sa laserski secenim ivicama. Jedna strana ima kratka vlakna kao mf krpa, a druga strana ima dugacka vlakna kao cupavi tepih. Krpe su izuzetnog kvaliteta i koriste se kada se radi nesto na laku jer su mekane kao cebe za bebe. Medjutim, krpa na kojoj je utisnut GYEON logo kosta 6e, a ista ta krpa koja se moze kupiti kod jednog detailera iz Srbije, da ga ne imenujem javno (dakle sam prozivodjac i materijal krpe su isti ali nije brendirana) kosta 2e. Vama treba recimo 6 komada da imate cistih da biste sa sto manje grebanja brisali auto dok nanosite zastitu ili polirate. Cisto da znate da ima dosta takvih stvari, moze se naci isti proizvod ali nebrendiran za mnogo manje novca ali treba znati gde, sto je nekome ko se ne bavi time teze da ostvari.
Spomenuti peskiri za susenje su isto odlicna stvar, to je veliki debeli cupavi mf peskir koji moze da popije bukvalno 5L vode u sebe.