Autor Tema: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)  (Pročitano 220241 puta)

0 članova i 23 gostiju pregledaju ovu temu.

Na mreži dRagojlo

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #1140 poslato: 20. Apr, 2024. 23:32 »
Ja se za 400 din po litru u opste ne bih razmisljao vec bih to bacio i kupio antifriz sa nekim normalnim datumom i zamenio u auto. Ali vidi sta ce Stakler da ti kaze.
  • Vozi: vw passat

Van mreže hirurg

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #1141 poslato: 20. Apr, 2024. 23:36 »
Ne radi se o novcu uopste. Cisto da znamo svi o cemu se radi :) najmanji je problem kupiti noviji.
  • Vozi: Skoda Karoq Style Plus 1.6TDI 2020

Van mreže Stalker

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #1142 poslato: 25. Apr, 2024. 13:27 »
Izvinjavam se na kašnjenju ... no can do ...
Ajd' naopačke (od poslednje postavljenog pitanja, koje je privuklo i najveću pažnju :-)
Rok trajanja je: 5+5 godina (5 godina pre upotrebe i 5 godina u sistemu, ili 3-5 već od tipa antifriza).
Kod nas ćete možda naći i 3 god. za rok upotrebe (kao predmet opšte namene).
Kao i ulja uzima se da je 5 god. max. rok upotrebe (ako je propisno skladišen(o)).
Dakle, bez direktnog uticaja sunca (onda skratiti rok na pola), na suvom i prohladnom mestu (za antifriz može i ispod nule, u principu i ulje može ali umereni mraz).
Ne treba bacati, ali pravilo je da što je manje u ambalaži to bolje (iako teorijski može i preko onih 5 god. to svakako treba izbegavati, nije tolika vrednost u odnosu na ono što štiti).

Van mreže Stalker

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #1143 poslato: 25. Apr, 2024. 13:31 »
I ja imam pitanje za gdin Stalkera: imam preporuku za motorno ulje Yacco Lube DE 5W30. Motor u koji bi išlo ulje je 1.6 tdi, 88kw u superbu 2017 god. Da li prihvatiti preporuku ili se zahvaliti i odbiti?                                             


Da, prihvatite preporuku. Yacco su veoma kvalitetna ulja. Koliko se isplate, to je već klasičan odgovor "kako kome" (u pricipu su malo skuplja, bar bila, do covid-a nisam pratio, a 2022. su cene ludovale pa su neki premium brenovi bili jeftiniji od manje poznatih a neki su bili još skuplji, sad se opet ustalilo (odnosi kao i pre ali sve cene više).

Van mreže Stalker

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #1144 poslato: 25. Apr, 2024. 14:25 »
Jedno pitanje za uvaženog Stalkera - šta je pandam Šelovoj masti “Shell Gadus S2 V100 3”? Može od FAM-a, NIS-a ali i od zvučnijih proizvođača, zapravo nešto što je dostupno da se kupi kod nas i u nekom razumnom pakovanju za upotrebu u domaćoj radinosti (400-800g).

Hvala unapred!!

Ako imate mast i na njoj DIN specifikacije bilo bi lakše (jer ih Shell krije kao zmija noge).
E sad, pošto nisam našao specifikacije (imam ih negde sigurno ali ...) na net-u, onda ću dati "pandane" (zamene) koje se mogu neznatno razlikovati (ali da ispune sve što i Shell).
Btw. ne pominju ni ISO specifikacije (kao da nije za tehničku primenu nego za vradžbine).
Ovo je inače "redak zver" (da se nađe u maloprodaji) jer em je NLGI 3 em korišćeno ISO 100 bazno ulje kao osnova.
U svakom slučaju to je litijumska mast opšte namene, e sad, da li i sa EP aditivima - to ne znam pa se moram OGRADITI zbog toga.
Dakle ako (je) treba i EP (po svoj prilici - NE)
Napominje se otpornost (mogućnost primene) do +130 °C što je zapravo 120 po DIN (jer je sledeća 140, ovo se hvale da su "bolji od standarda" ali ne znači ništa u tehničkom smislu).
Dakle, Total Multis EP 3 je dobra zamena (bazno ulje nešto viskoznije, a i nije čisto Li mast nego Li+Ca), ali o.k.
FAM FOR 3EP je odlična zamena, full Li mast, EP aditivi i tako to ... osnovne osobine su identične (osim što je ulje viskoznije, bolje na višim temp. a lošije na mrazu ali sve u granicama standarda, dakle - zanemarljivo u praksi, naročito za opšte namene). Preporučujem.
Fuchs RENOLIT LX-EPT 3 je zamena+ jer je otporna na temp. do 160 °C.
RENOLIT H 443-HD 88 je takođe o.k. (do +140) uzeti NLGI 3 varijantu.
Nisotec nema Li mast sa EP aditivima i konzistencijom NLGI 3 (na žalost, ali razumem ih jer se to malo traži) a GREASE LI 3 je to isto ali bez EP aditiva (btw. na njihovom sajtu imate o mastima i oznakama, ako vas interesuje više o ovome).

Ako ne treba EP kao što verovatno ne treba (još jednom se ograđujem ali njihov "tehnički papir" to ne navodi a ni jedan od međunarodnih standarda za masti, da se teže nađe zamena?):
Onda Nisotec GREASE LI 3 (kao što je gore pomenuto), FAM FOR 3, Total(Energies) Multis 3 (bez EP), a za Fuchs (veliki proizvođač mazivih masti) bi trebao poseban odgovor.
U svakom slučaju "non-Ep" je lako naći.
Viskoznost baznog ulja može imati mali uticaj kod ležaja sa velikim obrtajima (elektromotori) ali tu po pravilu ne idu NLGI 3 masti pa nije od većeg značaja.
U principu bolje od zamene je korišćenje kompleksnih Li masti (skuplje ali superiorne po svim pitanjima, naročito otpornost na vodu je bolja). Li imaju izbalansirane osobine pa su najviše u upotrebi. Ipak, ako su "obične" (non-complex) onda su tek osrednje otporne na vodu (Li-Ca su tu bolje*, a posebno neke egzotičnije, ali to je duga priča).
Pozz
*a i obične Ca masti (popularni naziv "tovatna mast").


Na mreži Panta72

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #1145 poslato: 25. Apr, 2024. 14:27 »

Da, prihvatite preporuku. Yacco su veoma kvalitetna ulja. Koliko se isplate, to je već klasičan odgovor "kako kome" (u pricipu su malo skuplja, bar bila, do covid-a nisam pratio, a 2022. su cene ludovale pa su neki premium brenovi bili jeftiniji od manje poznatih a neki su bili još skuplji, sad se opet ustalilo (odnosi kao i pre ali sve cene više).

Hvala. Pozdrav.
  • Vozi: Superb 3 combi

Van mreže paliic

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #1146 poslato: 26. Apr, 2024. 21:49 »
Ako imate mast i na njoj DIN specifikacije bilo bi lakše (jer ih Shell krije kao zmija noge).
E sad, pošto nisam našao specifikacije (imam ih negde sigurno ali ...) na net-u, onda ću dati "pandane" (zamene) koje se mogu neznatno razlikovati (ali da ispune sve što i Shell).
Btw. ne pominju ni ISO specifikacije (kao da nije za tehničku primenu nego za vradžbine).
Ovo je inače "redak zver" (da se nađe u maloprodaji) jer em je NLGI 3 em korišćeno ISO 100 bazno ulje kao osnova.
U svakom slučaju to je litijumska mast opšte namene, e sad, da li i sa EP aditivima - to ne znam pa se moram OGRADITI zbog toga.
Dakle ako (je) treba i EP (po svoj prilici - NE)
Napominje se otpornost (mogućnost primene) do +130 °C što je zapravo 120 po DIN (jer je sledeća 140, ovo se hvale da su "bolji od standarda" ali ne znači ništa u tehničkom smislu).
Dakle, Total Multis EP 3 je dobra zamena (bazno ulje nešto viskoznije, a i nije čisto Li mast nego Li+Ca), ali o.k.
FAM FOR 3EP je odlična zamena, full Li mast, EP aditivi i tako to ... osnovne osobine su identične (osim što je ulje viskoznije, bolje na višim temp. a lošije na mrazu ali sve u granicama standarda, dakle - zanemarljivo u praksi, naročito za opšte namene). Preporučujem.
Fuchs RENOLIT LX-EPT 3 je zamena+ jer je otporna na temp. do 160 °C.
RENOLIT H 443-HD 88 je takođe o.k. (do +140) uzeti NLGI 3 varijantu.
Nisotec nema Li mast sa EP aditivima i konzistencijom NLGI 3 (na žalost, ali razumem ih jer se to malo traži) a GREASE LI 3 je to isto ali bez EP aditiva (btw. na njihovom sajtu imate o mastima i oznakama, ako vas interesuje više o ovome).

Ako ne treba EP kao što verovatno ne treba (još jednom se ograđujem ali njihov "tehnički papir" to ne navodi a ni jedan od međunarodnih standarda za masti, da se teže nađe zamena?):
Onda Nisotec GREASE LI 3 (kao što je gore pomenuto), FAM FOR 3, Total(Energies) Multis 3 (bez EP), a za Fuchs (veliki proizvođač mazivih masti) bi trebao poseban odgovor.
U svakom slučaju "non-Ep" je lako naći.
Viskoznost baznog ulja može imati mali uticaj kod ležaja sa velikim obrtajima (elektromotori) ali tu po pravilu ne idu NLGI 3 masti pa nije od većeg značaja.
U principu bolje od zamene je korišćenje kompleksnih Li masti (skuplje ali superiorne po svim pitanjima, naročito otpornost na vodu je bolja). Li imaju izbalansirane osobine pa su najviše u upotrebi. Ipak, ako su "obične" (non-complex) onda su tek osrednje otporne na vodu (Li-Ca su tu bolje*, a posebno neke egzotičnije, ali to je duga priča).
Pozz
*a i obične Ca masti (popularni naziv "tovatna mast").
Zahvaljujem!!
Malo sam pretraživao i jedino što nađoh to je da se na nekom grčkom sajtu koji se bavi prodajom ulja i masti (e-lubricants.gr) navodi za ovu Shell mast sledeće -
DIN 51502: K3 K-20, ISO 6743-9: L-XBCEA 3
Koliko je to tačan podatak pitanje je, ali vidim da za svaku drugu mast navode drugačije specifikacije, tako da to ide u prilog tačnosti podatka. Isto tako vidim da Shell navodi u tehničkom opisu kada mast ima EP k-ke.
Stevo, u smislu racionalizacije kupovine broja masti, da lj postoji smetnja da se EP mast koristi tamo gde je proizvođač preporučio običnu litijumsku mast? Ili pak kupiti jednu kompleksnu? Razumete šta sam mislio..
  • Vozi: Felicia 1.3 lpg 1997

Van mreže paliic

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #1147 poslato: 26. Apr, 2024. 21:54 »
A kupiti u Srbiji bilo kakvu m mast je izuzetno teško. Fuchs koju navodite je nemoguća misija ovde naći. Koliko vidim i Multis EP3, FOR 3EP je ista priča..
U opšte ne kapiram trgovce, ali uopšte..
  • Vozi: Felicia 1.3 lpg 1997

Van mreže Stalker

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #1148 poslato: 27. Apr, 2024. 15:45 »
Na žalost, kapiram trgovce "samo tako". Malo se toga proda, a prodaje sa uglavnom NLGI: 2.
Dakle, imamo sledeći slučaj:
Shell: DIN 51502: K3 K-20, ISO 6743-9: L-XBCEA 3
FAM:  DIN 51502: K3 K-30; ISO 6743-9: L-XCCHA 3; SRPS B.H3.634
Što znači sledeće:
1) DIN standard nije potpun nego okrnjen (i od istog malo vajde ima, prikazano samo NLGI i otpornost na niske temp.)
2) FAM uspešno zamenjuje Shell i čak ga prevazilazi po ISO standardu. Uglavnom je sve identično, razlike su: druga oznaka C (FAM) u odnosu na B (Shell) znači baš otpornost do -30°C umesto -20 (što nije od velikog značaja, ali ipak je bolje). Na visoke temp. su podjednako otporne, C (treća oznaka od L-a, što označava +120 cel.); sledeća oznaka se razlikuje (H u odnosu na E) što znači da Shell ima aditive za postojanost u vodi ali ne i u slanoj vodi (kao FAM). Poslednja oznaka znači da nemaju EP aditive (bilo bi B da imaju).


Na mreži sheytan

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #1149 poslato: 27. Apr, 2024. 15:55 »
Kolega Stalker, može li koja reč na ovo moje? :)


Na prvom godišnjem(potrefilo mi se da sam imao taman 15.000 i neki km :) ) servisu u velikom, glavnom Hyundai servisu mi sipaše ulje kakvo proizvođač "ne preporučuje", tj. sipaše SHELL ECT AH 0W-30, a u uputstvu za Evropu piše da preporučuju Helix Ultra AH 0w-20 ili Helix Ultra A5/B5 0w-20. Pitao sam šefa servisa zašto, kako, i izlupetao se bzvz, ali izbora, nažalost, NEMAM :( . Pitanje za kolegu Stalkera: koliko ovo sipano ulje škodi, ako uopšte škodi? Motor je 1.6T, sa GPF.

Drugo pitanje, zvučaće vrv šašavo  :B=) : "Održavam", tj. vodim računa o 3 četvorotaktne jeftinije kosilice iz uže/šire familije. U svaku sipamo SAE 30 zejtin. Da li je bolje u njih sipati(ili ako nekad zafali DOLITI) multigradna ulja, jer njih najčešće imam viška(vodim računa i o nekoliko automobila  :B=) ) ?
  • Vozi: Forester 2.0 2008., Tucson 1.6T 2023.

Van mreže Stalker

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #1150 poslato: 27. Apr, 2024. 16:12 »
Samo da završim sa mastima pa prelazim na zejtin.
Li complex može uvek umesto "obične" Li masti. Uglavnom imaju bolju (širu) temperaturnu primenu (140 ili 160 cel.) i bolju otpornost na vodu (čak i sa istim oznakama ISO ili DIN standarda).
EP masti umesto "non-EP" ne valja uvek. EP aditivi sadrže sulfide pa mogu izazvati koroziju (kod obojenih metala). Za čist čelik (sivi liv) može ali nema potrebe.
Btw. Li compleksne masti je još teže naći (naročito ako nisu NLGI 2). Puno sreće! Pozz

Van mreže Stalker

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #1151 poslato: 27. Apr, 2024. 16:46 »
Hyundai je baš tvrdoglav (kao i svi drugi) da u modelima posle 2020. "zakuca" SAE 0W-20 ako već nije (kao Honda) na 0W-16 ili 0W-12. Ovo je pomalo "na silu" i "natgnuto" ali je zvanično a zvanično se ne komentariše. Ipak, kad ovlašćeni servis radi drugačije a kune se da je zvanično, onda se njima guraju dodatne informacije koje ne smeju da proslede korisnicima, pa slede nemušti odgovori.
Jedna tragi-komična situacija ali zaista je opšta pojave i važi za sve proizvođače.
Ranije je za 1.6T-GDI motor bilo preporučeno SAE 0W-30 ACEA A5/B5 a kao alternativa ulje koje baš navodite: Shell Helix Ultra ECT AH 0W 30 (C2/C3) (doduše sad Shell ima na net-u samo ECT ili AH bez da su zajedno, čime definitivno postaje "najgore od sve (Mejdžorske) dece" po pitanju javno dostupnih informacija, a nekada je predvodio ... kako je lako popustiti za promil profita).
Dakle, ne vidim da ne bi moglo, ali je zaista neprimereno tako raditi (indirektno nas tretiraju kao zemlju trećeg sveta, doduše možda i bolje zbog klime koja je svakako toplija nego kod Nemaca ili Danaca). Dakle, ACEA C2 može sve što i A5/B5 plus bolja zaštita izduvnog sistema (katalizatora a naročito DPF-a kod dizel motora). E sad, ulje je i C3 (zapravo C3 low SAPS a ne klasično mid SAPS) pa je tu opet sve isto i verovatno i bolja zaštita motora ali uz 1-2% veću potrošnju goriva*).
*što nije od značaja za pojedinca ali jeste za kontinent ... tu je pitanje zašto se onda zvanični NE pridržavaju "spasavanja planete" (ako je tako ne spasu, onda ćemo sigurno iskuljučenjem punjača mobilnih, sa mreže, kada se ne pune telefoni - otprilike analogno prethodnom jer je 1-2% često i "0%" npr. 0,2%).
Možda ima veze sa: https://www.hyundai.rs/vesti/posvecenost-hyundai-motor-u-postizanju-nulte
mada je tekst iz 2021. (pozdravljam za tad) a sada je već 2024. pa bi sa 0W-20 otišli i korak dalje ...
Bilo je i gorih stvari (većih odstupaja), npr. Honda gde je ovdašnji osveštani (pardon, ovlašćeni) servis sipao 5W-40 umesto 0W-20.
Dakle, nema Vam druge, a motor može biti i bolje zaštićen a Vi se ne sekirajte za spas planete ionako nije do vas (a i par litara pa do pola rezervoara godišnje vas neće posebno spasiti).
***
Kosilice ... pa nije baš "bogohuljenje" doliti neko multigradno ulje (ali pre svega mineralno SAE 15W-40) ali iako zvuči šašavo, to nije dobra praksa. Iskreno, najbolja su SAE 10W-30 ulja i to baš za kosilice, ili SAE 30 kao jeftinija alternativa. Sintetička će odraditi posao ali em su "tanka" em im nedostaje ZDDP-a (onog klasičnog) pa možda neće biti mnogo lošije ali i malo je "sramota" za nekoliko puta skuplje ulje (btw. iako se "sva" motorna ulja mogu meštati, izbegavao bih SAE 30 mineralku i SAE 5W-30 sintetičko ulje).

Van mreže Desmo

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #1152 poslato: 28. Apr, 2024. 20:47 »
Honda CIVIC 9, 2016g, agregat R18Z4 1.8i vetek. Po oil finderima ne izbacuje 5-40, da li je ok sipati tu gradaciju?

Primer:
  • Vozi: BMW M47

Van mreže Stalker

Odg: Saveti za motorna ulja. Piše STALKER (vidi prvu poruku!)
« Odgovor #1153 poslato: 09. Maj, 2024. 11:25 »
Ne znam šta još nije jasno ... ako se i u upustvu se nigde ne pominje, onda svakako nemojte.
SVI oilfinder-i se odriču odgovornosti (a i ja u pravnom smislu, s tim što gledam da budem 99% pouzdan a oni tek statističkih 95%+), pa se ne pouzdajte 100% u njih (a ni u mene, nego sami promislite pre nego što primenite).
Dakle, verovatno da može (i 5W-40) ali primarno bih koristio SAE 5W-30 ulja (pa i 0W-30 ali tek kao alternativno). Npr. (sa liste) XF PREMIUM ENGINE OIL ECO 5w30 (ACEA A1/B1 te Ford 913-C).
Naravno i druga slična.
Alterativno ACEA C2 ulja ili C2/C3 mogu da se koriste (sa C3 gubite samo na potrošnji goriva ali i to je zanemarljivo, do 1%). Dakle, najbolja opcija (ako težite 5W-40) su 5W-30 normal HTHS ulja (ACEA C3 ili još bolje C2/C3).



Pretraga foruma [Google]