Autor Tema: O uljima..opčenito, +kako zameniti ulje  (Pročitano 3286 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Na mreži hakklerZapočeo temu

O uljima..opčenito, +kako zameniti ulje
« poslato: 08. Maj, 2013. 19:02 »
Nedavno je bilo u par postova kroz razne podforume pitanja za ulje...zašto ovo ,a ne "ono"?
Pa evo jedan vrlo poučan c/p text u vezi toga  ;)



Na kanticama/pakiranju ulja obično nailazimo na dvije oznake : API (American Petroleum Institute) i ACEA (Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles) , dobra/kvalitetna ulja moraju imati ispisane obje specifikacije na pakiranju a razumijevanje istih je vrlo važno za odabir kvalitetnog ulja bilo za benzinske ili diesel motore.

API

Ova specifikacija je još podijeljena na dvije potkategorije (za putnička vozila) a to su :

S – za benzinske motore
C – za diesel motore
Pretežno na većini pakiranja ulja podjeljeno su ispisane i jedna i druga potkategorija po API, npr. SL/CF (prva oznaka SL je za benzinske motore , druga oznaka CF je za diesel motore) tj. kvalitetna ulja moraju imati ispisanu i jednu i drugu potkategoriju ! Tablica starosti pojedinih specifikacija ulja po API prema godištima kada su uvedena slijedi ovako:

BENZINSKI MOTORI

SG – Uvedena 1989 sadrži dodatak aditiva protiv stvaranja uljnog taloga .
SH – Uvedena 1993 zadovoljava iste normative testiranja kao ranija SG specifikacija , ali uključuje maksimalan udio fosfora od 0.12% , također ima bolju stabilnost i otpornost , dodane aditive za suzbijanje stvaranja pjene i isparavanja.
SJ – Uvedena 1996 zadovoljava iste normative testiranja kao SG/SH specifikacije , ali uključuje maksimalan udio fosfora od 0.10% , također sa varijacijama poboljšanih aditiva za suzbijanje stvaranja pjene i isparavanja te za bolju otpornost i stabilnost ulja.
SL – Uvedena 2001 specifikacija dodatno poboljšana u odnosu na ranije , posebno pogodna i testirana za sve nove moderne motore, također zadovoljava sve trenutno propisane ekološke standarde.
SM – Uvedena u 11mj. 2004, uključuje poboljšanu oksidacijsku otpornost , dodatne zaštitne aditive protiv stvaranja taloga i habanja , također bolju zaštitu i efikasnije podmazivanje na nižim temperaturama te premašuje potrebne intervale izmjene ulja u odnosu na starije specifikacije ..
Sve ranije specifikacije uvedene prije SL su za današnje moderne motore zastarjele , pogodne su recimo za neke starije motore.. jer su podvrgnute normama testiranja koje su vrijedile više od 10g. unazad te ne pružaju isti nivo zaštite i ne sadrže toliko kvalitetan paket dodatnih aditiva kao SL i SM specifikacije ulja.



DIESEL MOTORI

CD – Uvedena 1955, zadovoljava međunarodne standarde za turbo diesel motore , testiranje je provedeno samo na jednocilindričnom test motoru .
CE – Uvedena 1984, sa dodatcima za smanjivanje potrošnje ulja , te protiv zgušnjavanja , trošenja klipova i stvaranja taloga na klipovima , testiranje je provedeno na višecilindričnom test motoru.
CF4 – Uvedena 1990, sa dodatno poboljšanim aditivima za smanjivanje potrošnje ulja i stvaranja taloga na klipovima , testiranje je provedeno na eko test motoru sa niskom emisijom ispušnih plinova.
CF – Uvedena 1994, modernizirana verzija CD specifikacije , testiranje je ponovno provedeno na jednocilindričnom ali eko test motoru sa niskom emisijom ispušnih plinova. Ulje namjenjeno za diesel motore sa izravnim ubrizgavanjem.
CF2 – Uvedena 1994, efikasno štiti cilindre od nakupljanja/stvaranja taloga te habanja klipnih prstenova/karika. Ulje namjenjeno za dvotaktne diesel motore.
CG4 – Uvedena 1994, dodatno usavršena CF4 specifikacija , poboljšana oksidacijska otpornost i stabilnost ulja , smanjeno trošenje klipova i stvaranje taloga na klipovima te dodani aditivi protiv stvaranja čađe , testiranje je provedeno na test motoru za čiji je pogon korišteno diesel gorivo sa niskim udjelom sumpora.
CH4 – Uvedena 1998, usavršena CG4 specifikacija , sadrži dodatna poboljšanja protiv stvaranja čađe , dodatno smanjeno trošenje klipova i stvaranje taloga na klipovima , obuhvaća mnogo opsežnije testiranje na test motoru za čiji pogon je korišteno diesel gorivo sa niskim i visokim udjelom sumpora.
CI4 – Uvedena 2002, razvijeno da zadovoljava ekološkim normama 2004g. , posebno pogodno za diesel motore sa EGR ( exhaust gas recirculation ) sistemima , te za diesel motore za čiji se pogon koristi diesel gorivo sa udjelom sumpora do 0.5 % . Može se koristiti i u motorima kod kojih su specificirana API CD, CE, CF4, CG4 i CH4 ulja .
Sve ranije specifikacije uvedene prije CH4 su za današnje moderne motore zastarjele , pogodne su recimo za neke starije motore jer su podvrgnute normama testiranja koje su važila vise od 10g. unazad te ne pružaju isti nivo zaštite i ne sadrže toliko kvalitetan paket dodatnih aditiva kao CH4 & CI4 specifikacije ulja . Posebno poželjno koristiti ulja specifikacija – SL, SM, CH4, CI4.



ACEA

Ovo je Europski ekvivalent Američke API specifikacije ulja koja još dodatno upotpunjuje opis učinkovitosti pojedine vrste ulja i klasifikaciju ulja za korištenje kod određenih vrsta motora . Također je podijeljena na potkategorije, u ovom slučaju na tri potkategorije, a to su :

A – za benzinske motore
B – za diesel motore
C – za motore sa katalizatorom ili motore sa niskom emisijom ispušnih plinova ( SAPS – sumporni pepeo , fosfor , sumpor )
Tablica specifikacija ulja po ACEA se za razliku od API specifikacije ne odnosi na godišta, tj. godišta kada su uvedena testiranja pojedine specifikacije te opis poboljšanja, već se odnosi na opis učinkovitosti i klasifikaciju ulja za korištenje kod određenih vrsta motora te ista slijedi ovako:

A1 – Za smanjenu potrošnju goriva
A2 – Standardan stupanj zaštite motora i učinkovitosti (trenutno zastarjelo)
A3 - Visoki stupanj zaštite motora i učinkovitosti te produženi intervali izmjene
A4 - Stupanj rezerviran za budućnost za neke motore sa izravnim ubrizgavanjem goriva
A5 - Kombinacija A1 i A3 specifikacije po stupnju učinkovitost
B1 - Za smanjenu potrošnju goriva
B2 – Standardan stupanj zaštite motora i učinkovitosti (trenuno zastarjelo)
B3 – Visoki stupanj zaštite motora i učinkovitosti te produženi intervali izmjene
B4 – Za diesel motore sa izravnim ubrizgavanjem goriva
B5 - Kombinacija B1 i B3/B4 specifikacije po stupnju učinkovitost
C1-04 – Za benzinske i lake diesel motore, bazirano na A5/B5-04 specifikacijama niski udio SAPS-a, kompatibilno za dvosmjerne benz. ili diesel katalizatore.
C2-04 – Za benzinske i lake diesel motore, bazirano na A5/B5-04 specifikacijama standardizirani udio SAPS, kompatibilno za dvosmjerne benz. ili diesel katalizatore.
C3-04 – Za benzinske i lake diesel motore, bazirano na A5/B5-04 specifikacijama standardizirani udio SAPS, kompatibilno za dvosmjerne benz. ili diesel katalizatore, visoki stupanj zaštite i otpornosti.
Posebno poželjno koristiti ulja specifikacija – A3/B3, A5/B5 i C3.

GRADACIJA

Gradaciju i vrstu ulja poželjno odabirati prema tvorničkim specifikacijama za određeno vozilo tj. model ugradbenog motora. No napomenuti ću neke osnove, prema vrsti ulja razlikujemo kao :

Mineralna
Polusintetska
Sintetska ( u koje spadaju i nova spec. ulja na bazi “Estera” ..)
Mineralna ulja se danas kao takva više ne koriste za moderne motore već isključivo za starije modele vozila jer ne pružaju dovoljnu zaštitu motora protiv habanja te nemaju kvalitetan paket dodanih aditiva, mineralna ulja danas najčešće koristimo za razradu motora nakon obavljene generalne reparature. Polusintetska ulja su po sastavu mješavine mineralnog ulja kao baze i dodanog sintetskog ulja ili VI polimer pojačivača (no nažalost, većinom u omjeru 80% mineralne 20% sintetske baze ili čak i manje za sintetsku bazu, ovisno od proizvođača) cijenom su pristupačnija od sintetskih ali ne nemaju toliku temperaturnu i oksidacijsku otpornost, ne traju toliko dugo kao sintetska i zahtijevaju češće intervale izmjene. Sintetska ulja su daleko najkvalitetniji izbor, razlikuju se od mineralnih i polusintetskih po spec. procesu prerade i odlikuje ih izvrsna otpornost u uvjetima ekstremno niskih i visokih temperatura te zaštita motora protiv habanja. Posebno je preporučljivo koristiti sintetska ulja kod turbo motora, ako se vozilo koristi za vožnju na kratke relacije manje od 15min. vožnje više puta na dan i u uvjetima kada je vozilo izloženo konstantnim niskim temperaturama ispod 5C kao i visokim temperaturama (pogotovo ako uz to i sami motor mehanički modificiran) za što još kod odabira ulja postoji poseban indeks 50 ili 60 što predstavlja gornju točku otpornosti ulja na visoke temperature. Sintetska ulja također imaju bolju oksidacijsku otpornost za razliku od mineralnih i polusintetskih tako da, teoretski, ne traže toliko česte intervale izmjene .Ova ulja su u pravilu i najskuplja.

Mineralna ulja su u pravilu gradacije : 20W-40 , 15W-40 , 10W-40
Polusintetska : 15W-40 , 10W-40
Sintetska : 5W-40 , 0W-40 , 5W-30 , 0W-30
Još jedna kategorija, u koju ulaze specijalno formulirana sintetska ulja za ekstremne uvjete, namijenjena prvenstveno za modificirane motore sa specijalnim paketom aditiva pretežno za uporabu u trkaćim/modificiranim motorima a najčešće su gradacije: 5W-50,* 10W-60* Za napomenuti je da pojedine vrste ovih ulja nisu pogodne za sva cestovna vozila jer sadrže specijalan paket aditiva koji ne odgovaraju upotrebi u vozilima za svakodnevni prijevoz u normalnim uvjetima vožnje/naprezanja motora te intervalima izmjene. Preporučeni viskozitet ulja prema ambijentalnoj temperaturi je sljedeći :

0 do 30C -> 20W-40 (mineralno) 15W-40 (polusintetsko) ili 5W-50 , 0W-40 (sintetsko)
-8 do 30C -> 15W-40 , 10W-40 (polusintetsko) ili 5W-40 , 0W-40 (sintetsko)
-18 do 15C -> 10W-40 (polusintetsko) ili 0W-30 (sintetsko)
-18 do 3 -> 10W-30 (polusintetsko) ili 0W-30 , 5W-30 (sintetsko)



Izmjena ulja u motoru

I na kraju par riječi kako obaviti izmjenu ulja na vašem automobilu u kućnoj radinosti. Za ovaj posao potrebno vam je sljedeće:

Ključ za otpuštanje vijka kartera za ispust ulja (za većinu starijih vozila vam je dovoljan set nasadnih ili običnih kombiniranih okasto/vilastih ključeva dok za neke novije modele postoje specijalni kvadratni nastavci no i njih danas možete kupiti u boljoj trgovini alata ili trgovini rezervnih dijelova..)
Ključ za otpuštanje uljnog filtera (također, dostupno u trgovinama za prodaju alata, većim trgovačkim centrima ili trgovinama rezervnih dijelova)
Ručna dizalica i trokraki podložak
Posuda za ispust otpadnog ulja odgovarajućeg obujma (4 do 5l)
Jednokratne PVC rukavice i stare krpe za brisanje otpadnog ulja
Prije ispuštanja ulja iz sistema obavezno zagrijte motor na radnu temperaturu, potom parkirajte vozilo na ravnu površinu, podignite ručnu kočnicu i ubacite mjenjac u prvi stupanj/brzinu, postavite dizalicu na uporno mjesto na prag vozila i podignite vozilo u tolikoj mjeri koliko vam je dovoljno da se podvučete ispod vozila da otpustite ispusni vijak na karteru motora i podložite posudu za otpadno ulje, na mjesto dizalice postavite trokraki podmetač također poželjno je ispod vozila podmetnuti rezervni kotač ili nešto slično za slučaj da vozilo sklizne s podmetača ili dizalice što može rezultirati ozbiljnim povredama tako da posebno vodite računa o tome da je vozilo stabilno kada obavljate bilo kakvu vrstu popravka na donjem postroju vozila. Tokom otpuštanja ispusnog vijaka obratite pozornost na smjer otpuštanja jer se kod nekih modela vozila isti otpušta na obrnutu stranu – kod standard navoja koji važi za većinu vozila vijak se otpušta obrnuto od kazaljke na satu dok se na određenim modelima otpušta u smjeru kazaljke na satu što zovemo “kontra navoj”, sama sila stege vijka je umjerena tako da ukoliko nemožete popustiti vijak okrećući ga na jednu stranu nemojte forsirati već probajte na obrnutu. Kada ste otpustili vijak odmah podmetnite posudu za ispust otpadnog ulja tako da sredina posude bude po prilici oko centra ispusnog vijka (navucite na ruke PVC rukavice), otpustite vijak po prilici do polovice te maknite alat i nastavite otpuštati vijak prstima pritiščući vijak prema gore tako da kada ga otpustite do kraja navoja možete naglo povući ruku držeći ispusni vijak u stranu kako vas nebi opeklo ulje koje će biti poprilično vruće tako da vodite računa o tome da se ne opečete!

Sada je vrijeme da napravite pauzu, pričekajte min. 15min. da se ulje kompletno iscijedi iz sistema, za to vrijeme možete otpustiti uljni filter, uljni filter se nalazi na prenjoj ili stražnjoj strani na bloka motora te je ušarafljen u samo kućište bloka motora, za otpuštanje uljnog filtera biti će vam potreban gore napomenuti ključ koji se omota oko samog filtera (lancem ili kajišem ovisno od modela ključa) napnete lanac provučete kraj lanca kroz utor uljnog ključa i okrenite ključ obrnuto smjeru kazaljke na satu, ukoliko lančanik ključa uljnog filtera klizi po uljnom filteru a istoga ne pomiče – dodatno dotegnite/napnite lanac te pokušajte ponovo.

Otpušteni filter ulja uhvatite rukom, ispod filtera podložite staru krpu te ga otpustite do kraja navoja rukom i kada ga skinete okrenite ga unutrašnjom stranom prema gore kako vam nebi cijedilo ulje po motoru jer će u filteru biti oko 2dl ulja. Kada ste skinuli uljni filter i kada se ulje kompletno iscijedilo iz sistema, uljni filter i staro otpadno ulje obavezno deponirajte u za to odgovarajuće spremnike, ukoliko u vašem kraju ne postoje spec. komunalne posude ili centri za zbrinjavanje starog otpadnog ulja i uljnh filtera pretočite ulje u odgovarajuću posudu/karnister i dostavite u neku automehaničarsku radnju pošto automehaničari imaju spec. spremnike za odlaganje i dovoz otpadnog ulja.

Nipošto nemojte zanemariti ovaj postupak zbrinjavanja otpadnog ulja i ne ispušajte ga u okoliš ili kanalizaciju jer samo jedna kap otpadnog ulja može zagaditi na tisuću litara vode!!!

Pošto ste odabrali odgovarajuće motorno ulje za vaše vozilo i kupili ga kod nas u shopu (prema gore navedenim specifikacijama i po gradaciji za vaš model vozila) izuzetno važan detalj je izbor kvalitetnog uljnog filtera. Original uljni filteri kupljeni u ovlaštenom servisu su u pravilu najkvalitetniji ali i za nijansu skuplji od uljnih filtera koje možete kupiti u trgovinama zamjenskih rezervnih dijelova, no svakako vrijede utrošenog novca, ukoliko se ipak odlučite za zamjenski uljni filter držite se renomiranih marki: Fram, Mann, Purflux, Motaquip.

Punjenje sistema uljem radimo na sljedeći način – obrišite suhom krpom dosjed ispusnog vijka na karteru motora, na ispusni vijak montirajte novi bakreni brtveni prsten (brtveni prsten možete kupiti u bilo kojoj trgovini rezervnih autodijelova prema uzorku), ušarafite ispusni vijak u karter motora te umjereno dotegnite ključem (sa osjećajem, nipošto ne pritežite više nego što je potrebno!) spustite vozilo nazad na tlo, i pripremite uljni filter za montiranje, ovdje je važno da namastite kontak brtvu uljnog filtera uljem prije montaže natrag na blok motora, umočite kažiprst u ulje te kružnim pokretom namastite cijelu površinu gumene brtve uljnog filtera, suhom krpom temeljito obrišite dosjed uljnog filtera na bloku motora te ušarafite uljni filter na blok, stegnite rukom 2/3 do 3/4 okretaja te ukoliko je potrebno, ukoliko naknadno primjetite propuštanje oko filtera dodatno pritegnite ključem za uljni filter (ponovo, sa osjećajem, ne pritežite više nego što je potrebno!) . Također dobra je praksa napuniti sami uljni filter uljem makar do polovice prije montiranja no nije obavezno.

Pošto ste montirali i zategnuli ispusni vijak i uljni filter, spustili vozilo na tlo, možete početi sa punjenjem sistema uljem. Odvrnite čep za doljevanje ulja na vrhu motora na poklopcu ventila te polako uljevajte ulje u sistem. Uobičajena zapremina ulja za automobilske motore varira od 3.5 do 5l ulja (uračunato sa uljnim filterom), točne podatke za vaše vozilo možete provjeriti u uputstvima za održavanje vozila gdje je naznačena zapremina ulja i odgovarajuća gradacija ulja za motor koji je ugrađen u vašem vozilu.

Pri doljevanju ulja periodički provjeravajte nivo kontrolom šipke nivoa ulja kako nebi prepunili sistem što je štetno u jednakoj mjeri kao i vožnja na niskom nivou ulja! idealno nivo ulja u motoru držite između min i max oznake na kontrolnoj šipki. Kada ste napunili sistem i očitali sa kontrolne šipke da je nivo između min i max oznake, vratite čep za doljevanje ulja te nakratko upalite motor i pustite da radi po prilici 1/2min. da se podigne uljni pritisak i da ulje procirkulira sistemom, kasnije ugasite motor i ponovo prekontrolirajte nivo ulja (najčešće ćete morati doliti po prilici dodatnih 0.5l ulja) također prekontrolirajte površine oko ispusnog vijaka na karteru motora i površinu oko uljnog filtera za mogućnost propuštanja, ako uočite propuštanje dotegnite vijak/filter za 1/4 okreta te ponovo upalite motor i prekontrolirajte dok se ne uvjerite da je sistem kompletno zabrtvljen. Nastojte vršiti redovnu izmjenu ulja na vašem vozilu jer staro ulje puno više našteti motoru nego kilometraža! Prepolovite preporučene servisne intervale izmjene ulja za vaše vozilo i poželjno na polovici intervala promjenite samo uljni filter. Koristite kvalitetna motorna ulja i nakvalitetnije uljne filtere koje možete kupiti.

I za kraj kratke video upute za promjenu ulja  ;D ::)



Izvor: http://www.kupi-ulje.hr/novosti/koje-motorno-ulje-odabrati-397/
« Poslednja izmena: 20. Maj, 2013. 10:52 skoda »

Van mreže Turbo

Odg: O uljima..opčenito, +kako zameniti ulje
« Odgovor #1 poslato: 09. Maj, 2013. 15:55 »
Dobar tekst za snalaženje u morima ulja i specifikacija.
+1
« Poslednja izmena: 20. Maj, 2013. 10:52 skoda »

Van mreže drale01

Odg: O uljima..opčenito, +kako zameniti ulje
« Odgovor #2 poslato: 19. Maj, 2013. 08:13 »
Detaljno objasnjeno, svaka čast, sve pohvale. 5+
« Poslednja izmena: 20. Maj, 2013. 10:53 skoda »
  • Vozi: Фелициа, 1.3 lx, мотор 43 кW (бензин/ LPG), производња 11/2001 год.

Na mreži 2 Busy

Odg: O uljima..opčenito, +kako zameniti ulje
« Odgovor #3 poslato: 15. Jul, 2013. 11:12 »
Dobra tema!
Da li je neko upoznat sa linijom novih ulja koje je izbacio LUKOIL?Gledao sam onu crnu flašu i vidim da imaju i odobrenje i od VW.Doduše još nisam video cene od ulja koje moj auto koristi,ali imali su 505.00 i cena je 999 RSD litar.

Van mreže gari021

Odg: O uljima..opčenito, +kako zameniti ulje
« Odgovor #4 poslato: 15. Jul, 2013. 14:10 »
Ne znam kako je kod drugih skoda/vw motora, ali na 1.4b je otvor za ispuštanje na zadnjoj strani kartera, pa kad se odvrne vijak ulje šikne 30-tak cm unazad. Čisto da budete pripravni i postavite posudu kako treba, a povodom:
"Kada ste otpustili vijak odmah podmetnite posudu za ispust otpadnog ulja tako da sredina posude bude po prilici oko centra ispusnog vijka"

Van mreže zorjo

Odg: O uljima..opčenito, +kako zameniti ulje
« Odgovor #5 poslato: 06. Jun, 2014. 01:46 »
Moje iskustvo sa Lukoil Luxe15W-40 mineralnim uljem:
Vozim Feliciju 1,3 benzinac 43KW 96god, presla oko 150 000km. Pre Lukoila sam koristio Shell Helix Super - sada ga menja HX5 ulje, i bio njime zadovoljan. Nestalo je sa trzista pa sam resio da predjem na Lukoil, smatrajuci da kupovinom na benzinskoj pumpi izbegavam mogucnost nabavke neorginalnog ulja. Medjutim, mojoj Feliciji nije prijalo. Vozim do posla 3km i taman se zagreje i iskljuci automatski sauh, dodjem do cilja. Uglavnom vozim u  gradu i jednom godisnje na odmor i prelazim mali broj kilometara, godisnje do 4000km. I ulje menjam jednom godisnje, i to u prolece. Sada mi se ispod poklopca ulja javlja  pena od Lukoila, iako motor ne mesa ulje i rashladnu tecnost. Na putu mi je do mora /600km/ trosio motor oko 0,5l ulja. Toga nije bilo sa Shellom i verovatno cu se vratiti na njega, ili nesto bolje, upravo tragam /ima li saveta, javite se/, a mineralno 15W40 ostaje kao izbor.
  • Vozi: Skoda Felicija GLX; 1,3 benzin; 1996

Van mreže Vrbas

Odg: O uljima..opčenito, +kako zameniti ulje
« Odgovor #6 poslato: 14. Okt, 2021. 09:09 »
Pozdrav svima! Tema jeste malo stara, ali nadam se da ne smeta nikom, hocu da pitam u vezi sa tim prstenom sa sarafa za karter, je li obavezno da se uzima novi ili se i stari moze samo ocistiti i ponovo staviti?
  • Vozi: Škoda Felicia 1.3 43kW

Na mreži mtesic

Odg: O uljima..opčenito, +kako zameniti ulje
« Odgovor #7 poslato: 14. Okt, 2021. 09:36 »
Ako nemaš drugi, verovatno da će i stari držati, pogotovo ako nije prošao više od par zatezanja. No ako je više puta zatezan, bakarni prsten se sabije i ne može da obezbedi dihovanje, pa ćeš na asfaltu nalaziti kapi ulja i morati da radiš ponovo.

Ako imaš nov prsten (ili možda jednom zatezan), već relativno blago zatezanje šrafa će obezbediti dihtovanje, a jasno da od prejakog zatezanja može nastati šteta. Takođe, za godinu dana ćeš taj šraf ponovo odvijati, pa...

 
  • Vozi: Fabijica MK1 1,2 htp :-)

Van mreže Vrbas

Odg: O uljima..opčenito, +kako zameniti ulje
« Odgovor #8 poslato: 14. Okt, 2021. 09:41 »
Tako znaci, hvala! :)
  • Vozi: Škoda Felicia 1.3 43kW



Pretraga foruma [Google]