Autor Tema: Ulje za motor, menjač... Opšta diskusija.  (Pročitano 17651 puta)

Robby, superhik, Zdushan, maradona, Gogi69 i 23 gostiju pregledaju ovu temu.

Na mreži Robby

Odg: Ulje za motor, menjač... Opšta diskusija.
« Odgovor #105 poslato: 11. Okt, 2025. 12:33 »
Evo ga, jos jedno dobro ulje u gradaciji SAE 0W20 , ovaj put od pumpara,Omv,  (gde kupovati original,a i da je redovno snabdevanje pa evo ovde na pumpama) i ima zvanicno Approval Vw 508/509,na listi je, to je odlicno. Tako da nemam dalju potrebu da trazim za kad auto izadje iz garancije. Mozda jeste malo skuplje,ali proizvodjac je bas dobar (Prista oil).
  • Vozi: Seat Ibiza 1,4 16v 63kW LPG 2007, Škoda Scala 1.5 evo2TSI 2024


Van mreže fobia24

Odg: Ulje za motor, menjač... Opšta diskusija.
« Odgovor #106 poslato: 11. Okt, 2025. 18:45 »
Citao sam mnogo polemika po pitanju viskoziteta kod najnovijih motora tsi i tdi. Komkretno, slika je sa octavije 2.0 tdi 85kw 2024 godiste. Norma je jasna i do sada sam uvek sipao preporuceni viskozitet 0w-20. Ali vidim da neki idu i na gusce ulje jer se kaze da je bolje za motor. Da li je zaista 0w-20 izabran samo da se dobije sto manji otpor i da se utice na potrosnju, a posredno i na co2? Da li je bolje za motor menjati viskozitet ili ostati na 0w-20? Makar kada se izadje iz garancije, kao sto ce mi uskoro biti slucaj sa drugom oktavijom 2.0 tsi 2021 245ks?

Na mreži zare

Odg: Ulje za motor, menjač... Opšta diskusija.
« Odgovor #107 poslato: 11. Okt, 2025. 19:32 »
Ali vidim da neki idu i na gusce ulje jer se kaze da je bolje za motor. Da li je zaista 0w-20 izabran samo da se dobije sto manji otpor i da se utice na potrosnju, a posredno i na co2? Da li je bolje za motor menjati viskozitet ili ostati na 0w-20?
Ne verujem da to iko ovde (a i na mnogim drugim mestima) može da ti kaže. Previše je tu nepoznanica da bi se znalo zašto je baš to ulje izabrano. Ali ako je konstrukcija motora takva da mora "retko" ulje onda će gušće vremenom samo napraviti problem.

Na mreži DJM

Odg: Ulje za motor, menjač... Opšta diskusija.
« Odgovor #108 poslato: 11. Okt, 2025. 21:25 »
Ne verujem da to iko ovde (a i na mnogim drugim mestima) može da ti kaže. Previše je tu nepoznanica da bi se znalo zašto je baš to ulje izabrano. Ali ako je konstrukcija motora takva da mora "retko" ulje onda će gušće vremenom samo napraviti problem.
Ovu temu o upravo o ovoj dilemi 0W-20 vs 5W-30 radi svih sam postavio negdje unazad 5-6 stranica i Steva je to potpuno analizirao i stručno objasnio sve po tom pitanju 0W-20 508/509.00 i 5W-30 504/507.00 C3 i da si čitao znao bi i nebi ovo ponovo pitao pročitaj , bit će ri jasnije ukratko ako ti je potrošnja ulja unutar intervala zamijene velika probaj sa 5W-30 pa uporedi a za auto je kad pročitaš vidićeš maltene nebitno , jer istu preporuku ima i MB na OM654 ali daje alternativu i na 5W-30 umjesto 0W-20 valjda mercedesovi inženjeri nešto znaju
  • Vozi: OCTAVIA IV 2.0 TDI 85KW

Na mreži zare

Odg: Ulje za motor, menjač... Opšta diskusija.
« Odgovor #109 poslato: juče u 09:43 »
Odlično onda, nisam znao da Škoda i Mercedes imaju iste motore.

Na mreži DJM

Odg: Ulje za motor, menjač... Opšta diskusija.
« Odgovor #110 poslato: juče u 10:29 »
Odlično onda, nisam znao da Škoda i Mercedes imaju iste motore.
A gdje sam rekao ili insuinurao da imaju iste motore pa toliko i ti znaš da nemaju , spomenuo sam to samo radi te neprestane dileme i pitanja 0W 20 i 5W 30  , e tu je MB ostavio alternativu znači pored 0W dao je i mogućnost 5W , pa ako to važi za njih nevidim što bi ovdje bila razlika pogotovu što su agregati serije EA 288  i 288 evo isti konstrukcijski i za ove do 2020 je išlo 5W-30 i negdje u prelazu i 0W-30 i onda odjedanput 0W-20 a sve na agregatu isto osim adblue dodatka , 
  • Vozi: OCTAVIA IV 2.0 TDI 85KW

Na mreži zare

Odg: Ulje za motor, menjač... Opšta diskusija.
« Odgovor #111 poslato: juče u 10:51 »
Ako može Mercedes mogu i svi ostali  :)). Sve sami teoretičari a prakse nigde. Kada ti motori budu imali dosta godina i kilometara iza sebe i u mnogo većem broju primeraka nego što ih sada ima znaće se da li može gušće ulje od fabrički propisanog.
Pogledaj viskozitete za 0w-20 i 5w-30 pa ako ti nije jasno onda nema veze.

Gluposti tipa ako troši ulje, može gušće ulje ne treba ni komentarisati jer kad troši ulje onda možeš da mu sipaš šta god ti dođe pod ruku (što se samog motora tiče).


Na mreži DJM

Odg: Ulje za motor, menjač... Opšta diskusija.
« Odgovor #112 poslato: juče u 16:57 »
Zare ti si u prvu generalno jedno je teorija a drugo je praksa , e sad po tom pitanju morali smo zaći u teoriju malo dublje a i konsultovat Stevu jer ipak je on inženjer industrijske hemije sa orjentacijom na ulja i tribologiju pa stoga kopanje po podatcima i upoređivanje pa smo došli do sledećih zaključaka
 OW-20  ima index viskoznosti na 40 stepeni 41.4  a na 100 stepeni 8,2
 5W-30   indexi su                   na 40 stepeni 69  a na 100     11,9
  deo sulfatnog pepela ono što utiče na DPF je kod 0W-20 i kod 5W-30 identičan i on je manji ili jednak 8
  i najvažnije uljni klin i pritisci pri opterećenju tzv HTHS  kod 0W-20 je 2,6 a kod 5W-30 je 3,5 a ovaj podatak HTHS je skoro pa najvažnija karakteristika ulja jer to je ono što drži radilicu u podmazivanju i rotaciji na ležajevima bez kontakta i što veći to bolji

ovo smo sve teoretisali iz razloga da vidimo da li je bezbedno sipati 5W-30 umjesto 0W-20 pa smo došli do toga da jeste jer index viskoznosti je tu oko 25% i najvažnije po pitnju sulfatnog pepela je isto što bi značilo da neće pravit nikakvu štetu samom motoru kao i sistemu obrade izduvnih gasova
 u prilog cijeloj priči proizvođač kaže sledeće za kod motora DCYA DFEA DFGA kaže striktno 5W-30
                             za sledeći motor iz 2019te kodne oznake DBGA kaže samo 0W-30
                              a za novije od 2020 oznaka DSRA DSRB DTSA DTSB i DXPA kaže striktno 0W-20 i nedaje alternativu
e sa obzirom da se radi o potpuno identčnim motorima ovdje navedenih su od Passata8 i iz ovoga stiče saznanje da je moguće sipati umjesto 0W-20 5W-30 jer i svi gore pobrojani motori različitih kodnih oznaka su identični u pogledu mehanike osim što je samo razlika između novije i starije varijente tačnije EA288 i EA288evo preciznije razlike je samo u obradi i tretiranju izduvnih gasova
eto ovo je bio cilj cijele priče i rasprave a nije teoretisanje i na kraju po svemu ja sam izveo zaključak da je jednako bezbijedno sipati 5W-30 umjesto 0W-20.
sad jedan primjer iz prakse pošto vodim brigu o nekih 10ak flotnih vozila u firmi  uglavnom OCTAVIA 4 TDI od 85 i 110KW primjećeno je da na 0W-20 sva troše ulje na servisni interval od 10.000 kilometara mjereno od maximuma do maximuma potrošnja bude oko 1,5 litara u smislu dosipanja , a test je bio i sa zamjenom na 5W30 ta je potrošnja ulja pala kod istih vozila oko 5-6 deci na 10.000km
i ovako dao bi slobodno zaključiti da se na osnovu ovoga korištenjem 5W-30 neće smanjiti životni vijek motora i vjerujem da kod TDI motora koji su i u najnovijoj generaciji rađeni blokovi motora od sivog liva u redovnom održavanju i redovnoj zamijeni ulja i filtera moći će da naguraju i po 600 700 hiljada kilometara kao nekadašnji 1,9 TDI PD , a vrijeme će pokazati da li ja griješim
« Poslednja izmena: juče u 17:04 DJM »
  • Vozi: OCTAVIA IV 2.0 TDI 85KW

Na mreži zare

Odg: Ulje za motor, menjač... Opšta diskusija.
« Odgovor #113 poslato: juče u 17:23 »
Možda si za sve u pravu a možda i nisi, vreme će pokazati.

To što su motori "potpuno identični" a imaju različiti kodne oznake ne mora da znači da su potpuno isti. Jesu isti ako su im svi delovi sa istom fabričkom šifrom, ako su isti ležajevi, klipovi, karike, hilzne (ako imaju)... tj. ako su im tolerancije iste. A ne znam da li to neko od nas može da proveri, traži pristup servisnim podacima.

Viskoziteti koje si naveo jesu tačni ali nas na zanima 5w-30 nego 5w-30 C3 pa je viskozitet kod Castrola npr. 12,4 i 75 za C3 a ne 11,9 i 69 pa je to 50 % veće od 0w-20 sa 41,4 i 8,2. A 50 % veća viskoznost sigurno nije zanemarljiva stavka u konstrukciji motora.

Isto tako me ne bi čudilo da su svesno smanjili viskozitet iz ko zna kojih razloga, motor će preživeti garanciju i još malo preko toga i njima dosta. I onako sada retko ko sada vozi tih 600-700000 km. To može da bude bitno samo nama kada uvezemo neki koji je prešao 300000 a na satu ima 140000.

Na mreži DJM

Odg: Ulje za motor, menjač... Opšta diskusija.
« Odgovor #114 poslato: danas u 00:50 »
 Mi se potpuno razumijemo i stojim da današnji proizvođači prave automobile da izdrži garanciju i prvog kupca , pa čak  drugog kupca koji je negdje posle najdalje treće godine i za njih smataraju da su EU kupci a da je treći vlasnik posle otprilike 5 godina i ono 95% van EU i tada dolazi ono što si rekao ko mari za te van EU ti ne utiču na politiku prodaje i pitanje kvaliteta niti se njihov glas igdje čuje.

Ovo po pitanju tolerancija i kataloških brojeva sam siguran mada to nemogu potvrditi detaljima jer servisi to kriju bez obzira na kodnu oznaku motora u okviru iste snage dijelovi i tolerancje su isti tačnije nemogu biti manje od propisanih nego iste ili veće da bi "tanje" ulje peglalo manju toleranciju (cilindar - klip-radilica)

Potpuno si u pravu za index viskoznosti to varira za vrstu 5W-30 i 0W-20 kao i do proizvođača pa to ide od 25 do 50% , ali taj viskozitet ima ulogu dok se motor ne zagrije ali ono što drži motor je ta otpornost uljnog filma i uljnog klina to je ono što nosi pogonski sklop radilica - bragasta -klipovi -cilindri što veći HTHS to manje trošenje tih dijelova po meni mnogo bitnija stvar nego viskoznost.

Generalno gledajući svi proizvođači namjerno prave agregate koji manje traju i traže posebne servise da bi se iole održavali (valjda su im na tom pare) ali generalno mislim da cijela VW grupa mislim na sve brandove te grupacije još uvijek pravi kvalitet po pitanju trajnosti jer kvalitet je bio posrnuo tokom ere golfa 5 i golfa 6 i passata 6 i 7 i posle toga su se srećom otrijeznili i vidljiv je napredak u kvalitetu pa samo gledajući šta rade pojedini tjuneri sa 2.0 TFSI ili TSI i 2.5 TFSI kako li se već označavaju i sa TDI motorima  tačnije skoro da im dupliraju snagu bez zahvatanja i prepravke motornog sklopa glava blok cilindr radilica , samo dodatkom usisa izduva turba  i ECU mendžmentom dižu skoro duplu snagu i sve to izdrži fabrička posatavka motora to je jasan pokazatelj da je u pitanju ipak testiran kvalitet jer drugi to nemogu da ne nabrajam brendove oni za ovakv tuning traže i kovanu radilicu i kovane klipove i klipnjaču jer fabrički odrađeni nemogu to da podnesu znači za kvalitet mehanike u okviru VW Group ima još nade
  • Vozi: OCTAVIA IV 2.0 TDI 85KW

Na mreži wkobre

Odg: Ulje za motor, menjač... Opšta diskusija.
« Odgovor #115 poslato: danas u 11:16 »
Drugaru je istekla garancija, tako da od sledećeg servisa neće ići u ovlašćeni, niti sipati 0w20. Kaže da mu troši ulje, ali nedovoljno da bi dolivao od servisa do servisa. Preći će na 5w30, a ja ću onda kroz godinu dana nadam se da se setim i pitam ga kako stoje stvari sa tim uljem i potrošnjom. U pitanju je 1.5 TSI (EVO).
  • Vozi: Škoda Superb combi 2.0tdi 150hp L&K

Na mreži DJM

Odg: Ulje za motor, menjač... Opšta diskusija.
« Odgovor #116 poslato: danas u 11:42 »
Drugaru je istekla garancija, tako da od sledećeg servisa neće ići u ovlašćeni, niti sipati 0w20. Kaže da mu troši ulje, ali nedovoljno da bi dolivao od servisa do servisa. Preći će na 5w30, a ja ću onda kroz godinu dana nadam se da se setim i pitam ga kako stoje stvari sa tim uljem i potrošnjom. U pitanju je 1.5 TSI (EVO).
Odlično imaćemo izvještaj kako se ponaša 5W-30 u turbo benzin motorima , a ja ću već pratiti razliku kod TDI  bravo2
  • Vozi: OCTAVIA IV 2.0 TDI 85KW

Na mreži Robby

Odg: Ulje za motor, menjač... Opšta diskusija.
« Odgovor #117 poslato: danas u 12:27 »
Zdravo ljudi! Kod mene u tehničkom uputstvu stoji - da je ulje isključivo i samo SAE 0W20 uz VW 508/509 dozvoljeno. I napisano je (boldovano) da je u hitnim slučajevima dozvoljeno da se dospe do max 0,5 lit ulja tipa VW 504/507 do prve zamene ulja. Znam samo jedno, da je za novija vozila, negde od 2010-15g pa na ovamo upravo praksa da se ide sa prvom fabričkom specifikacijom - od početka pa do kraja životnog veka vozila, motora u njemu. To vam i Stevo može potvrditi, siguran sam 100%.
Ludu praksu dolivanja gušćeg ulja u ono vreme smo mi naftni inženjeri prekinuli, isto tada su majstori pametovali da za Fabije nije bilo ok SAE 5W30 VW504/507 pa su oni sipali njihovo 10W40 praistorijsko, onda ssmo se dogovorili i posle 2 dana pa su opet menjali ulje u naša 3 auta iz odeljenja na 5w30 504/507 zvanično (vraćali na staro), pošto je dipl.ing.rud bio iznad svakog šefa voznog parka sa nekom srednjom mašinskom. Uzeo uzorak ulja i posle im dokazao da motor radi ok sa fabričkom specifikacijom (pošto moraš da ima dokažeš da se uvere, ako već komanduješ). Fabia 1,4 BXW 86ks na plin je prešla 432.000km i u 6-oj god je otišla na aukciju sa dva seta kočnica i jednim kvačilom i intervalima od oko 12.000km. (Plus, ono što je loša strana jeste to da se sa povećanim viskozitetom dobije često i veće habanje motora, ali to taj što pametuje obično i ne zna)
Dakle, možda, mala preporuka, ko experimentiše je da se ide najpre na 0W30 pre tog 5W30, ali i dalje stojim da je to 'rikverc' za homo sapiensa, pošto za novije serije motora se ipak razlikuje. Nije ista konstrukcija DADA, DPCA i sada DXD(B) evo 2 Tsi ili kako ga već zovu. Ako i troši malo ulja 0W20, ne znam šta je strašno doliti po potrebi?!, dobar i pažljiv vozač ionako pregleda to min 1x u 3,4 nedelje nivo i vodi računa.
Ne bih ja verovao tim raznim majstorima i šefovima parkova po firmama, zna se kako se oni u našim krajevima zapošljavaju preko plemensko-rodbinskih veza (a i jadni od njih koji bi i da se edukuju nemaju gde niti iko vodi računa o tome). Dakle, ja lično, ali to je moj stav samo, ne bih expermientisao i išao iznad nekog ili nekih inženjera ko je projektovao te motore. Pa Honde se voze već 25g na 0W20, nisam čuo da je neka stala od toga...Nisam čuo u ovde u zvaničnoj Škodi kod mene da neki Tsi baš strašno troši ulje 0W20 da je neupotrebljiv auto. Bar sada 0w20 ima isto na dosta mesta da se pazari, može da se gađamo sa njima koliko ih je...
  • Vozi: Seat Ibiza 1,4 16v 63kW LPG 2007, Škoda Scala 1.5 evo2TSI 2024

Na mreži Robby

Odg: Ulje za motor, menjač... Opšta diskusija.
« Odgovor #118 poslato: danas u 12:55 »
...i još jedan primer, u januaru ove god smo uvezli za malog kolegu Fiestu 1,25 zetec iz CH sa originalnih 212.800km, poručen auto, preko naših ljudi tamo. Platili i proverili na CV, sve je regularno. Prvi servis kod nas, i majstori (ozbiljan Ford servis u BGD) odmah tup da se ide sa 5W40 i to Full saps uljem ACEA A3/B4. Rekoh ne, idemo sa 'fabričkom' specifikacijom, i oni opet, po njima to će da troši; ok, ako bude da troši, ja ću da popijem toliko iz kantice. I kupimo budžet frendli Mannol (7707 Mannol Energy Formula FR 5W-30, sa FORD - WSS-M2C913-C/D+ACEA - A5/B5), dakle prava fordovska specifikacija za taj auto i još brend takav da završava posao samo u intervalu - samo koliko je potrebno i ništa iznad...i eno ga vozi se svaki dan i drnda po semaforima po BG, ni 1mm nije sišao nivo posle 9 meseci. Dakle, motor je ok bio ipak i nije bilo potrebe da se ubija sa gušćim uljem...(ovde bi se išlo npr postepeno na 5W30 ali sa ACEA C3 mid saps, pa onda 5w40 ali C3 pa tek onda na 5w40 full saps A3/B4 što i nije za njega, ali to je već vozilo kada je pred sahranu kod nas )
Sve funkcioniše besprekorno sa pravim fordovskim uljem i ništa tu ne treba menjati dok ne dođe do neke potrošnje od 1,5 lit na 10k km, mada ni onda..tad može da se priprema za pod presu polako.
  • Vozi: Seat Ibiza 1,4 16v 63kW LPG 2007, Škoda Scala 1.5 evo2TSI 2024

Van mreže Stalker

Odg: Ulje za motor, menjač... Opšta diskusija.
« Odgovor #119 poslato: danas u 16:15 »
Prvo: slažem se pre svega sa članovima koji su na stanovištu da se treba držati fabričke preporuke i posle garancije.
Motor mora da sa default uljem radi (i ne troši više ulja nego u garantnom roku) i posle 200k km. Kad počne da troši ulje onda mu ni viskoznije neće mnogo pomoći (možda delimično i kratko vreme, par zamena). Ulja niže viskoznosti (npr. 0W-20) su obično kvalitetnija od "standardnih" (5W-30). Bilo je ovakvih otpora i prilikom prelaza sa 15W-40 na 10W-40 pa još više sa prethodnog na 5W-30 i posle par godina (i primeraka sa preko 500k km) sve se sleglo.
Čemu uostalom tolika frka oko 0W-20 ulja? Što je VW konačno prešao i na to? Pa to je još pre 1/4 veka bio default u Hondi.
A sad su aktuelna 0W-8, 0W-12 a 0W-16 je već odomaćeno.
Sledi i "voda" (bez površinskog napona, mislim na viskoznost) 0W-4.
Aman, pa kod menjača je ATF bio još 80-tih (manuelnih), pa SAE 75W (bez daljnjeg) i nije neko čudo.
E sad ... Mercedes je bio malo tolerantniji (odavnina), pa su za 5W30/40 default dopuštali i 5W-50 (čak i odobrenjem, MB 229.3) pa i 10W-60. Tako i sad ...
Viskoznije ulje neće posebno bolje zaštiti motor, čak može biti i suprotno (zavisno od konstrukcije). Može i da bude malo "bolje" (posle npr. 200k km ili više) ali u svakom slučaju za gradsku vožnju neće biti a opšte habanje će čak i da je pogodno biti jednako ili veće (zbog početnog rada motora kada je najveće). potrošnja goriva će biti veća, ne nešto enormno, npr. rezervoar godišnje uz mnogo pređenih km (20k km+). Ono što jeste je da viskoznija ulja imaju manje isparenje (Noack test) pa će pre zbog toga dati manju potrošnju ulja, ali ako je ona minimalna ("nulta") neće se ni primetiti, a iako je "normalna" (npr. litar u servisnom intervalu, od tipično 15000 km), opet nije bog zna šta ako bude par dl manja potrošnja. Tolerancije motora posle par hiljada radnih sati svakako nisu iste kao kad je motor nov, ali treba imati na umu da moderne konstrukcije traže i posebne karakteristike ulja npr. "Low-speed pre-ignition engine protection" i slično, što neka viskoznija ulja nemaju.
I da ne dužim (u nedogled), kao što je neko već predložio, ako već prelazite na viskoznije ulje (sa 0W-20) onda bar probajte prvo 0W-30 (sa npr. VW 504/507) pa tek onda 5W-30 ili (još gore) 5W-40.
Sa viskoznijim uljem malo i "gušite" motor (2-3% manje snage), smanjujete protok ulja i mnogo što šta slično.
Doduše, 5W-40 nije bilo posebno štetno kod 0W-20 u Hondi, Mercedes dozvoljava  5W-30 pa su to "lakši" slučajevi. Malo štete za korisnika (zbog potrošnje) više štete za okolinu (veće zagađenje, tj. "karbonski otisak" ili kako se sve to sada zove).
Suma sumarum. Što duže ostati na default viskoznosti, ako posle više godina i par stotina hiljada km pređete na viskoznije, onda postepeno i oprezno. Veća viskoznost nije posebno štetna (kad vozite par desetina km, tj. dok ulje ne dođe na radnu temp. viskoznost mu je veća pa motor opet radi "normalno") ali često takva ulja ne ispunjavaju sve što default traži (specifikacije, standardi, odobrenja) pa je to glavni razlog zašto to ne treba po svaku cenu raditi (kao recimo do pre 5 ili 10 godina, kada je čak i bila dobra praksa, samo je bilo teško odrediti kad je početi ... ). Default ulje je sve do granica tolerancije a posle ionako motor i nije za mnogo šta (max. da "odradi" još par sezona pa pod presu, pošto se generalna više ne isplati).