Mladá Boleslav, gradić na severu Češke republike, 50ak km severoistočno od Praga, od svega 45.000 stanovnika je procvetao otkako je VW preuzeo Škodu. Njihova glavna fabrika u samom gradu je veća površinom od recimo državice Monaco, a zapošljava ogromnih 20.000 radnika. Sa dve susedne manje fabrike, broj zaposlenih raste na 25.000. Iz tog razloga je MB jedan od najbogatijih gradova u Češkoj.
Sama fabrika izgleda kao ogromna vojna baza sa skoro dvadesetak kapija (kontrolnih punktova), sve je organizovano do najsitnijih detalja i funkciniše kao dobro podmazana mašina. Kompleks je neverovatno velik. Primer.. imaju i malu termoelektranu, koja proizvodi i toplotnu energiju za samu fabriku, ali greje i dobar deo grada. Fabriku je nemoguće obići pešice, zato smo morali da uđemo i vozimo se kolima.
U fabriku na šleperima ulaze ogromni kolutovi potcinkovanog lima od par desetina tona i onda počinje magija... Ogromne prese, koje koštaju par desetina miliona €, čija instalacija i podešavanje traje godinu dana, uvlače traku, čiste, seku u pravougaonike, isecaju mesta za prozore i vrata i na kraju izlaze grubi paneli za sastavljanje autmobila. Radnici rade u po dve smene od 12 sati, sa dva puta po 30min pauze koja se ne plaća. Mislim da ovde niko ne želi da radi

.
Potom ti paneli idu na druge linije, gde se sve više materijala iseca, presuje i dobijaju se gotovi paneli koji idu na varenje.
Automatizacija je na visokom nivou, roboti su instalirani svuda gde je moguće.
Jedna od prvih montažnih traka, otvorena 1996. godine za Octaviju, imala je kapacitet u startu od 300 vozila na dan. Proširenjem i optimizacijom prozvodnje, kapacitet je podignut kroz ovih 20ak godina na 1.300 vozila na dan - što nije dovoljno. Sve što proizvode, ide po porudžbini. Vreme za jedno radno mesto (ugradnju određenog dela) iznosi jedan minut. Na svakom r.mestu radi nekoliko ljudi u timu + team leader.
Radnici imaju 25% veću platu od proseka, ali to je svega 1.300€ brutto, što je duplo manje nego što je plaćen takav radnik u Nemačkoj.. zato su ih i preuzeli. VW štedi godišnje preko 300 mil € samo na platama u ovoj fabrici. Nije za baciti

.
U ovoj fabrici se između ostalog proizvode 7-speed DSG menjači i mali motori (MPI i TSI) za celu VW grupaciju.. i pazite ovo.. ovde proizvode i SEAT TOLEDO !!!
Mislim da imaju sedam kantina + centralnu kuhinju. Svaka proizvodna traka ima i tunele za tesitranje vodopropusnosti kao i test stazu sa različitom vrsta terena za testiranje trapa, kočnica itd.
Radnici koji puše, mogu da izađu u toku pauze napolje, čuče u označenim kavezima i uživaju u nikotinu, katranu i ostalim blagodetima cigara

. Nema šetkanja po skladištu ili ostalim prostorijama sa cigaretom u ruci. Čučiš napolju u kavezu i to ti je to. Disciplina bato.
U okviru jedne hale video sam i supermarket.
Svi radnici nose prsluke različitih boja (kao na nosačima aviona npr)... mehaničari, elektroničari, logistika, rezervni delovi itd itd... Svi radnici su tokom rada u fabrici razvedeni / singl. Ne nose narukvice, prstenje, ogrlice...

da slučajno ne ogrebu neki deo tokom montaže na auto.
Kroz halu putuju mali autonomni vozići sa vagonima koji dovoze potreban materijal. Na podu su isprojekotvane magnetne trake koju prate senori na lokomotivi

Procenat zaposlenih žena je relativno mali.. pogotovo u proizvodnji. Ispod 10%. Za sve što koriste, a ne proizvode sami, imaju uvek barem tri kooperanta/snabdevača.
Veliki broj alata koji koriste sami projektuju, konstruišu i proizvode.
Imaju i jednu ogormnu zgradu za Informacione sisteme. E tu bih voleo ja da radim .. kada bih mogao.

Odmah tu, izvan fabričkog kruga postoje stambene zgrade koje pripadaju fabrici, gde su smešteni privremeni radnici, posebna zgrada za menadžment (od 7 glavešina, 6 su nemci.. a čeh je zadužen za human resources).
U samom gradu sam video još nekoliko škodinih kompleksa/zgrada. Centar za istraživanja, rezervne delove, logistiku, školski centar za servisere itd itd... Ma sve se vrti oko Škode.
Ima tu još puno puno detalja, ali ne mogu sve ga se setim sada. Bugarin će me dopuniti.
Sutra ide ostatak fotki. U fabrici je, na žalost, bilo zabrenjeno fotografisanje.